2020 har vist kvalitetene som vårt politiske system er i
besittelse av.
24. januar 2020 gikk Frp gikk ut av Solberg-regjeringen, men regjeringen
fortsatte. Vi har ingen tilsvarende eksempler på at et regjeringsparti har
trukket seg ut uten at det har medført regjeringsfall. Den utløsende årsaken
var regjeringens beslutning om å hente hjem en terrorsiktet IS-kvinne og hennes sønn som var alvorlig syk.
Men avgangen må ses i lys av Frps opplevelse av at Venstres (2018) og KrFs
(2019) inntreden i regjeringen vannet ut den blå politikken. Frp mente de ga
mer enn de fikk. «Frexit»
var også et strategisk valg der partiet så muligheten for å frigjøre seg fra
makten og blankpusse partiprofilen mot Stortingsvalget 2021. Frp fikk raskt et stort
opinionsløft; ti prosent i januar ble til 15 i februar.
Korona
«I dag kommer den norske regjeringen med de
sterkeste og mest inngripende tiltakene vi har hatt i Norge i fredstid. Det er
helt nødvendig», sa statsminister Erna Solberg den 12. mars. Regjeringen hadde besluttet,
etter råd fra Helsedirektorat og
Folkehelseinstituttet, å stenge ned Norge. Korona-viruset hadde spredt seg inn
over våre landegrenser og all oppmerksomhet ble rettet mot å få kontroll over
smittespredningen. Spriting av hender og avstand til andre mennesker ble den
nye normalen for innbyggerne. Vi skulle holde oss mest mulig hjemme. Det meste
ble stengt, inkludert skoler og barnehager. Oppslutningen om disse inngripende
tiltakene var høy, folk gjorde i hovedsak som de fikk beskjed om. Myndighetene
lyktes godt med å bekjempe viruset. Kun drøyt 400 er pr. desember 2020 døde av
viruset til lands, de fleste andre land i verden har langt høyere tall.
Dette var det siste analysebrevet i 2020. Nr 39/2020. Mine brev kommer hver fredag. Du kan abonnere ved å Vippse 300 kr (halvt år) eller 500 kr (helt år) til 92237487 og oppgi e-post.
Nedstengingen ga oss mange lærdommer av både positiv og negativ karakter. Økt
verdsetting av de nære ting: hjemmet, familien, nærområdet og lokalsamfunnet.
Vi fikk opp øynene for det verdifulle arbeidet som butikkansatte,
helsearbeidere, lærere m.fl. utfører hver enste dag. Skole og arbeidsplasser
fikk et digitalt løft i løpet av få uker som de ellers hadde brukt mange år på.
Det viste seg at hjemmeundervisning og hjemmekontor kan fungere bra. Mindre
stress for å rekke jobb eller skole, mindre reising og færre private og
offentlige arrangementer ga mer tid til familien, til matlaging, hage, turer i
nærområdet og spill.
Virusbekjempelsen har
også sin pris. Mindre moro. Mer ensomhet. Barn og voksne i hjem med
rusproblemer eller andre utfordringer, får forsterket disse. Næringslivet
blødde kraftig. Mange ble permittert eller sagt opp. I starten av året var det
rundt 100 00 «helt eller delvis» ledige her til lands. I april var det over 400 000.
Politikerne satte inn krisepakke etter krisepakke. På tvers av partiskiller og blokker,
ble det raskt funnet fram til enighet om støtteordninger og løsninger som kunne
avhjelpe situasjonen. Milliardene fikk ben å gå på.
Samarbeid og tillit
Året har vist det beste av det politiske Norge: Samspillet
mellom faglige og politiske myndigheter. Evne til å lytte til faglige råd før
det fattes politiske beslutninger. Respekt for hverandre ulike roller. Når
dette toppes med vilje til å søke tverrpolitiske kompromisser, borgernes
dugnadsånd og høy systemtillit, så gir det i sum et inntak til forståelse av
hvorfor Norge har kommet godt ut av pandemien.
Våre politiske representanter har dette året stått i en rekke vanskelige
prosesser og har måttet søke å fatte gode beslutninger mye raskere enn vanlig.
Det har satt dem på prøve. En prøve de i hovedsak har bestått. Selv om flere
beslutninger åpenbart er diskutable og noen helt sikkert
lite gode, så har dette året vist oss til fulle hvor viktig det er at vi har
folkevalgte representanter som evner å peke ut en samlende kurs i kriser.
Styringseffekten
Velgermessig sett ble det lettere å være i posisjon i vår, men vanskeligere å
være opposisjon. For velgerne søkte trygghet i krisen og samlet seg bak de
styrende. Høyre fikk en voldsom «styringseffekt» og økte fra 19 prosent i
februar til 27 i mai. Frp hadde plutselig liten opinionsnytte av sin nyvunne
frihet og falt tilbake. Det gjorde også opposisjonspartiene MDG, Rødt og Sp.
«Styringspartiet» Ap klarte seg bedre, men den store oppturen uteble.
Politisk analyse
Livet må gå videre, selv i en pandemi. Også forfatteren av dette brevet måtte tenke
nytt i mars. Ideen til et analysebrev ble unnfanget. Fødselen skjedde 3. april.
Med overskriften «Styringstillegg» gikk premierenummeret ut til et knippe
abonnenter. Interessen har steget gjennom året. Antall utgivelser er nå oppe i
39 og antall abonnenter over 500. Dette har gitt muligheter for å utvide. Norges
fremste karikaturtegner, Egil Nyhus, sa seg villig til å bruke sin genistrek for
å gi oss strålende visuelle analyser. I august kom tilleggsutgivelsen Pluss som
går mer i dybden. Målebyrået Sentio har fått i oppdrag jevnlig å innhente
ferske velgerdata om interessante spørsmål for å skaffe oss mer kunnskap om
velgerne.
Ny valgordning
27. mai la Valglovutvalget fram sitt arbeid med en ny valgordning. Et flertall
av utvalgsmedlemmene tok i (for) stor grad orde for å beholde status quo:
Beholde 169 storingsrepresentanter, beholde 19 valgkretser, beholde første
delingstall 1,4 og beholde papirvalgene. Men innstillingen inneholder også noen
interessante endringsforslag: Senke sperregrensen til tre prosent, fjerne
arealfaktoren, innføre stemmerett for 16-åringer ved lokalvalg og øke innslaget
av personvalg til Stortinget. Neste års stortingsbehandling bestemmer hva slags
valgreform det blir, antagelig blir endringene redusert.
Sp vokser
Smittesituasjonen ble brakt under kontroll. Barnehager, skoler og resten av
samfunnet ble gradvis åpnet, og vi gikk inn i en sommer med utsikter til
Norges-ferie og håp om en høst uten for sterkt pandemi-preg. Håpet brast etter
sommeren, bølge to slo inn, flere restriktive tiltak ble atter innført – dog
med lokale og regionale variasjoner. Det var Korona-trøtthet å spore i
befolkningen. Tilslutningen til tiltakene var fortsatt høy, men kritiske røster
fikk mer plass.
Høyre mistet noe av sitt styringsmomentum ut over høsten, Ap falt enda mer –
mens Sp ristet av seg den smule motbøren på våren og vokste med fornyet kraft til
nye høyder. Sp konkurrer ved inngangen til valgåret 2021 om å være landets
største parti.
Dette var det siste analysebrevet i 2020. Nr 39/2020. Mine brev kommer hver fredag. Du kan abonnere ved å Vippse 300 kr (halvt år) eller 500 kr (helt år) til 92237487 og oppgi e-post.
Miljø viktigst
Helserelaterte spørsmål har stått i forgrunnen mye av året, men helse er ikke
den viktigste saken for velgernes partivalg, i følge en velgerundersøkelse jeg
fikk Sentio til å utføre i september. Miljø/klima er derimot viktigst,
etterfulgt av skole. Helse er «bare» nummer tre og distrikt fire. At velgerne
vektlegger miljøkrisen sterkere enn helsekrisen, er godt nytt for MDG. Men
foreløpig har ikke MDG klart å hente ut potensialet her, selv om partiet har
forsterket sitt sakseierskap på området. Derimot har Sp lyktes maksimalt med å bruke
sitt store trumfkort; distriktspolitikken, inn i en større
senter-periferi-ramme som også innbefatter en posisjon-opposisjon og
elite-anti-elite-dimensjon der de både henter velgere som er misfornøyd med dagens
regjering eller misfornøyd med Ap.
Guri Melby overtar Venstre
Landets eldste parti, Venstre, fikk ny partileder i september. Trine Skei
Grande ledet partiet over sperregrensen to ganger på rad. Det blir stående
igjen etter henne som en meget sterk prestasjon. Men hun hadde vært partileder
lenge og kom til et punkt der det opplevdes for krevende å forene kreftene i
partiet som trakk i ulike retninger. Personifisert ved Sveinung Rotevatn og
Abid Raja. I tillegg var hun selv del i episoder som ikke var heldige, mildt sagt.
Rotevatn var den store favoritten da Skei Grande signaliserte sin avgang i
mars, med Raja som en outsider. Men Skei Grandes etterfølger som
kunnskapsminister, Guri Melby, vokste på kort tid fram som en samlende
lederskikkelse i kraft av sin synlige ministerposisjon, joviale væremåte og stoiske
ro – egenskaper som partiet sårt trengte. I tillegg til at hun ble oppfattet å
befinne seg et sted i mellom Rotevatns urban-liberale «by-Venstre» og Rajas «distrikts-Venstre».
I sum medførte dette at hun til slutt ble valgt som leder uten
motkandidat.
KrF vs Frp
Framleggelsen av statsbudsjettet 2021, og de påfølgende forhandlingene med Frp,
tydeliggjorde hvorfor Frp og KrF ikke klarte sitte mer enn ett år i regjering
med hverandre før en måtte ut. KrFs største seiere (bistand, flyktninger) var
Frps største tap. Og Frps største seiere (alkohol og andre «grensevarer») var
KrFs største tap. Budsjettforhandlingene ble ikke det opinionsrommet for
egenmarkering som Frp nok hadde håpet fordi smittesituasjonen var for alvorlig
til at man med særlig troverdighet kunne true med regjeringskrise hvis man ikke
fikk gjennomslag.
Avslutningen på 2020 avdekket en intern maktkamp i Frp mellom to fløyer;
liberalistisk vs. nasjonal. Situasjonen er særlig dramatisk i Oslo der den
nasjonalkonservative fylkeslederen ble ekskludert, fylkeslaget satt under
administrasjon og hele nominasjonsprosessen satt på vent. Ketil-Solvik Olsen
(Rogaland) takket nei til stortingsnominasjon. Jon Helgheim (Buskerud) og
Åshild Bruun Gundersen (Aust-Agder) gikk på overraskende tap i nominasjonene. Jan
Bøhler gjorde en spektakulær overgang fra å være Aps store «ombudsmann fra
Groruddalen» til å bli Sps frontfigur i hovedstaden. I de øvrige partiene har
høstens nominasjonsprosess gått uten de store overraskelsene.
Trond Giske, som utrolig nok forsøkte å bli nominert for en ny periode på
Stortinget trass i alle historier om maktmisbruk og seksuell trakassering, ble
innhentet av enda flere historier fra sitt eget fylkeslag før punktum ble satt.
Den tidligere AUF-lederens politiske sorti ble at Trøndelag AUF marsjerte ut av
nominasjonsmøtet i protest mot ham under sin siste tale.
Har nominasjonskomiteene for mye makt?
I stor grad har
nominasjonsmøtene valgt å følge nominasjonskomiteenes forslag i alle partier.
Dette er intet nytt, men det har likevel fått meg til å undres over om disse
komiteene har for mye makt. For det betyr at i realiteten at det sitter en
håndfull mennesker i hver valgkrets og i hvert parti som i praksis bestemmer
hvem som skal sitte på Stortinget. Det kan anføres som et argument at folk som
kjenner partiet og kandidatene best, bør ha en slik posisjon. Men det er
betenkelig at så mye avgjøres av komitemedlemmene. Demokratiet kunne hatt godt
av åpnere nominasjonsprosesser med mer reell konkurranse mellom gode kandidater
der flere avgjør.
Folkeaksjonen Nei til Bompenger, som var fjorårets store politiske nyhet»,
raknet stygt i år med en rekke utmeldelser og velgerfrafall. Nye partier, som
Industri- og Næringspartiet og Sentrum, har kommet til. Foreløpig uten særlig
målbar oppslutning, men Sentrum har lyktes bra med å få medieoppmerksomhet
etter hvert som kjente folk som Geir Lippestad, Simen Bondevik og Dagrun
Eriksen har meldt seg inn. Det gjenstår å se om tidligere Frp-ere som Ingebjørg
Godskesen og Per Sandberg kan få mer fart på hhv. Pensjonistpartiet og
Liberalistene, men det er nok heller tvilsomt.
Best når det gjelder
Et
valg i dag ville gitt de rødgrønne, i betydningen Ap, Sp, SV, MDG og R, over
100 mandater og soleklart flertall. De
borgerlige, i betydningen H, Frp, V og KrF, syntes å være på vei til hente inn forspranget
i vår, først og fremst pga. Hs framgang. Men de har falt tilbake i høst og er
nå på omtrent samme nivå som ved årets inngang. Om en uke holder Erna Solberg
nyttårstalen. Det blir trolig hennes siste. Med mindre noe helt spesielt
inntreffer i 2021.
Noe helt spesielt inntraff i 2020. Det endret opinionen. Men selv et så stort
«sjokk» rokket ikke ved den grunnleggende tendensen til at det borgerlige
flertallet er borte. Korona holdt ikke som «game changer». Så da kan en jo lure
på hva som egentlig skal til for at Erna Solberg og co skal kunne forsvare sitt
flertall ved valget den 13. september 2021.
Uansett om det blir Jonas Gahr Støre eller Trygve Slagsvold Vedum som får i
oppdrag å danne ny regjering, eller om Erna Solberg får en sensasjonell tredje
periode, så har 2020 vist at landet vårt har et godt politisk system som er sitt
aller beste når det gjelder som mest. Det er betryggende. Særlig når vi ser
rundt oss i verden.
Den tryggheten er vel verdt å ta med oss inn i 2021.
Dette var det siste analysebrevet i 2020. Nr 39/2020. Mine brev kommer hver fredag. Du kan abonnere ved å Vippse 300 kr (halvt år) eller 500 kr (helt år) til 92237487 og oppgi e-post.