søndag 10. mai 2009

Er lykken arbeid?

Det har blitt mye tall, valganalyser og politikk på meg i det siste. Men av og til får jeg hodet opp fra statistikken og tenker noen andre og frie tanker. Slik jeg f.eks. gjorde i vinter. Da jeg omsatte disse tankene til en kronikk som Aftenposten trykket. En kronikk som stilte spørsmålstegn ved den snevre definisjonen som vi bruker på arbeid. En kronikk som også kritiserte den arbeidslinjen og den retorikken som både Ap og flere på høyresiden forfekter.

Jeg tror at denne "snylte- og parasitt-retorikken" er helt gal og gjør det verre for folk i stedet for bedre. Kronikken avfødet mange interessante tilbakemeldinger. I et blogginnlegg på Minerva summerte jeg opp noen av dem. Ikke helt uventet var det flere der som slett ikke var enige med meg.

Debatt rundt dette meget viktige temaet er uansett meget sunt. Og for noen dager siden ringte det en fyr og ville at jeg skulle holde et foredrag om dette emnet i forbindelse med ALF-senterets tiårsjubileum i Bergen i slutten av september. Jeg sa ja. Fordi det er fint å komme seg ut av kontoret litt (og Bergen er da en fin by?). Og fordi det er befriende å formidle tanker om andre temaer enn de man vanligvis er innom.

Må bare forberede et opplegg. Men jeg må nesten vente med å begynne til etter at dette valget er overstått...

3 kommentarer:

  1. Tøft at du inviteres til ALF. Skulle hatt flere slike tilbud.

    SvarSlett
  2. Ja, er overbevist om at de gjør en helt uvurderlig jobb. Slik også f.eks. folkene rundt =Oslo gjør her i byen.

    SvarSlett
  3. Hva skal defineres som arbeid?
    Er det bare det man får lønn for å utføre?

    SvarSlett