lørdag 9. mai 2009

Skole er hovedsak i valgkampen

Jeg kunne ikke forlate Høyres landsmøte uten å snakke med henne med det i overkant lange navnet Ine Marie Eriksen Søreide, heretter bare kalt Søreide.

Temaet ga seg litt selv; skole. For hun er jo talsma..eh..nei, det heter vel talskvinnen i våre dager...i partiet på slikt. Og siden jeg har tillatt meg, i ulike sammenhenger, å påpeke at Høyre ved dette valget har en kjempesjanse til å utnytte sin sterke velgertroverdighet på skole, så måtte jeg for ordens skylde få bekrefetet at Høyre ikke har tenkt å glemme denne saken i den nært forestående valgkampen. Og bekrefte kunne hun:
- Ja, skole blir desidert en av våre hovedsaker.

Hva er det viktigste å få til når det gjelder skole?
- Langt flere elever må lære seg å lese, skrive og regne. I dag går 20 prosent ut av grunnskolen uten å kunne dette skikkelig og det holder bare ikke, framholdt Søreide bastant.

Hva konkret bør gjøres?
- Vi må starte allerede fra 1. klasse. Opplæringen må bli tilpasset tidlig slik at mestringsfølelsen kan oppnås mye før enn i dag. Elever må deles inn etter nivåer.

Skal Høyre dele inn elevene i ulike klasser (A, B og C), eller snakker du om nivåer innenfor samme klasse?
- Nivådelingen skal skje innenfor samme klasserom!

Men blir ikke det fryktelig krevende for en lærer å håndtere?
- Jo, men det er derfor vi må ha flere lærere inn i skolen. Og kompetansen må heves kraftig.

Tar ikke en slik nødvendig kompetanseheving veeldig lang tid?
- Det gjør det, men det er viktig å trekke opp denne typen mål. Vi må være ambisiøse.
Og jo flere som klarer å lese, skrive og regne i grunnskolen, jo færre kommer til å falle fra på vidergående. Dette henger nøye sammen.

Høyre lakk mange velgere til Venstre sist. Og Venstre prøver nå sterkt å profilere seg som et skoleparti. På hvilken måte skiller Høyres skolepolitikk seg fra Venstres?
- Vi er enige med Venstre i mye når det gjelder skole og deler mange av de samme verdiene. Men jeg synes at vår politikk er mer helhetlig. Vi er også klarere på bl.a. karakterer.

Det er muligens bare meg. Men jeg har fryktelig sans for den dama som jeg fikk en halv time med på dette landsmøtet, og ser alt annet enn bort i fra at hun kan være Høyres partileder om ti år eller så. Torbjørn Røe Isaksen og et par andre vil dog sikkert ha et ord eller to med i laget....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar