onsdag 23. september 2009

ALF 10 år

Da er denne valganalytiker, statsviter og skribent innstallert i (som vanlig) regnfylte Bergen for å delta på ALFs 10 års jubileum. Men i denne sammenhengen er jeg her først og fremst som fritenker og skribent og slett ikke som noen fagmann. I går var det festmiddag på Fløyen folkerstaurant hvor jeg lærte denne gjengen litt å kjenne. Å høre om hvordan man har bygget seg opp fra et bittelite apparat på tre mennesker, til i dag å bli et organ og et senter for arbeidslivsforberedelse med 50 mennesker og 13 enheter/avdelinger, er intet mindre enn imponerende. Til stor glede for alle de menneskene som ALF hjelper. Det kan være folk med rushistorier. Eller med psykiske problemer. Folk som sliter med å komme seg inn i ordinært lønnsarbeid. ALF tilrettelegger og motiverer både til alternativt arbeid, ordinært arbeid eller et godt liv utenfor arbeidsmarkedet. Til et liv som dermed blir et liv innenfor noe viktigere. Nemlig livet. ALF gir folk livskaft. Det er viktig det!

Det skal jeg si mer om i mitt foredrag. Jeg trodde at det var snakk om ca 30-40 tilhørere i et lite lokale. Men det viser seg å være ca 150 tilhørere i en svææær sal hvor jeg skal stå på en scene. Uæh! Men vi skal vel fikse det, vel...Mer om det senere. Nå er det frokost.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar