mandag 14. september 2009

Valgdagsmålingene spriker - dette kan vippe

Tre valgdagsmålinger er nå publisert. Resultatene først (NRK/Synovate, TV2/Gallup, VG/Infact) :
Rødt 2,4 2,1 1,5
SV 9,8 7,5 7,0
Ap 31,8 34,4 34,5
Sp 6,8 5,9 5,4
KrF 6,0 5,5 6,0
V 4,5 4,6 4,3
H 15,1 17,3 15,6
Frp 21,6 21,4 23,8
Andre 1,9 1,3 3,3

Snittet blir:
Rødt 2,0
SV 8,1
Ap 33,6
Sp 6,0
KrF 5,8
H 16,0
Frp 22,2

Legger jeg disse snittallene inn i Celius, kommer jeg ut med denne mandatfordelingen:
Rødt 2
SV 13 (-2)
Ap 62 (+1)
Sp 10 (-1)
KrF 10 (-1)
V 8 (-2)
H 27 (+4)
Frp 37 (-1)

Dette gir 85 mandater til den sittende regjeringen og dermed knappest mulig flertall. Men: Rødt ligger inne med to her, jeg tror det er minst ett for mye. Tror at Folkvord i Oslo vil ha gode muligheter, men tror ikke på Dahle i Hordaland. Fjernes dette, så tilfaller det Ap. I så fall øker de rødgrønne til 86.

Men det er litt tidlig for de rødgrønne å slippe jubelen løs. Fordi: Synovate/NRK har antagelig målt SV altfor høyt, slik at snittnivået på partiet også er for høyt. Justerer jeg dette ned til 7,3, så mister de ett mandat.

Nøkkelen her er imidlertid Ap. Skulle de gå inn med over 34, slik VGs og TV2s målinger viser, så går dette regjeringens vei. Men er NRKs 32 nærmere sannheten, så tror jeg ikke dette går for dem. For da vil de miste flere vippemandater i mange fylker.

Jeg tror at dette blir jevnt. Og husk en ting til: Andelen forhåndstemmer er høyest noensinne - noe som neppe er skikkelig innbakt i valgdagstallene. Dette kan være pro borgerlige hvis det viser seg at det har vært en svak rødgrønn valgvind de siste dagene og timene.

Vi må avvente opptellingen av de faktiske stemmene. De rødgrønne ser ut til å ha et overtak inne, men mitt tips er at dette kan vippe. Her bør hverken Stoltenberg eller Halvorsen ta seieren på forskudd....

9 kommentarer:

  1. Blir det Venstre som avgjør valget?
    Forløpig ligger de under sperregrensen, og hvis ikke de kommer over, er det vel klart for rødgrønt flertatt på ny?

    SvarSlett
  2. Jeg syns også det ser helt dødt løp ut, og er overrasket over nrk sin dekning som nærmest har erklært seieren til de rødgrønne (godt hjulpet av Halvorsen og Navarsete).

    SvarSlett
  3. Anonym: Tror Venstre kommer over sperren. Men de har gjort et langt dårligere valg enn jeg ventet. Antagelig snakket for mye om regjeringsalternativer og garantier i øst og vest..

    Bigboyen: Ja, jeg synes det er overraskende at man går så langt at man nærmest utroper rødgrønne til seirherre. SV kommer til å komme langt ned på 7-tallet, kanskje endog under. Det betyr 3-4 minus. Sp antagelig en minus. Da må Ap kompensere med å plukke 2-3 ekstra. Det kan gå, men jeg er slett ikke sikkert. Trenger stang inn i flere fylker.

    SvarSlett
  4. Jeg syns det ser stygt for Venstre, hvor sikker på er det at de kommer over 4%?

    SvarSlett
  5. Bigboyen: Nei, det er ikke sikkert at V kommer over sperren. Ligger rundt 4 blank nå. Det er en skrell...
    Ser også ut som SV skal få slite med å komme over 6. Men Ap klarer å kompensere mye slik at blokkbalansen blir omtrent status quo. 86-83 kanskje.

    SvarSlett
  6. Men venstre gjør det vel stort sett bedre i kommuner som er store, mao, tar tid å telle opp? Setter min lit til det..:)

    SvarSlett
  7. Og hva ligger feilmarginen på i valgdagsmålingene på?

    SvarSlett
  8. Feilmargin ligger vel på rundt 3 pp på Ap og Frp og 1,5-2 pp på de andre. Men jeg har ikke studert bakgrunnsinfo.

    SvarSlett
  9. Det vipper vel mot rødgrønt nå?
    Eller er det framleis håp for de blå?

    Har inntrykk av at V over sperregrensen går utover de andre borgerlige partiene....

    SvarSlett