mandag 14. september 2009

Nøkkelfylkene

TV2 plukket nå ut Buskerud, Vestfold, Telemark og Aust-Agder som nøkkelfylker som de skal vie ekstra oppmerksomhet ut over kvelden. Jeg er til dels enig i den vurderingen, særlig er Vestfold og Buskerud interessante for her kan de bli 2 mandatforskyvninger i blå retning i hvert av fylkene (kanskje endog 3 i Buskerud - med max klaff for de borgerlige). Det alene er jo, isolert sett, nok til å vippe flertallet.

Men det finnes også mange andre interessant valgkretser. Sjekk min inndeling i borgerlige nøkkelkretser, rødgrønne angrepskretser og vippekretsene her.

Skulle jeg plukke fram noen ytterligere å følge med argusøyne, så vil jeg si Oppland, Akershus, Møre og Romsdal og Finnmark. I Akershus kan det f.eks. bli alt fra 10-6 borgerlig til 8-8. Og i Finnmark kan det bli alt fra 4-1 rødgrønn til 3-2 borgerlig.

2 kommentarer:

  1. Som Høyre-velger synes jeg naturligvis at valgdagsmålingene er direkte tragiske. 4 nye år med rødgrønt er bare trist. Anser du at det finnes noen som helst sannsynlighet for at flertallet kan vippe over på borgelig side nå?

    SvarSlett
  2. Og hva skjer med SV sin oppslutning på valgdagsmålingen til NRK? Det er jo "ekstrem" fremgang?

    SvarSlett