torsdag 3. september 2009

Flinkisene i Ap går ikke hjem i Finnmark

Ap sliter på målingene i Finnmark. Ved valget i 2005 fikk partiet over 40 prosent i dette røde fylket. Nå er man nede på 34-tallet. NRK Finnmark ba meg kommentere deres siste måling, og jeg plukket fram "flinkis-forklaringen" som en mulig tolkning. Jeg dro også fram ikke- standpunktet i oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen og manglende finanskriseeffekt som forklaringsvarianter, men journalisten valgte flinkis-fokuset. Greit nok, selv om det kanskje ikke er det aller viktigste.

Oppdatert: Jeg har også fått innspill på at Nordområdesatsingen fra Støre og Aps sin side kanskje har blitt litt vel mye ord og litt vel lite satsing. Et annet og lokalt element kan være at en del finnmarkinger har fått nok av Aps sterkre pro-samerettigheterholdning. Tror en del finnmarkinger er anti-samer. Men nå spekulerer jeg litt...dette kan kanskje de av dere som kjenner de lokale forholdene der oppe si noe mer om...?

1 kommentar:

  1. Finnmarksloven er omstridt (blant annet pga anti-same holdninger) og AP har vel sin del av ansvaret for denne loven. Frp er vel mot?

    SvarSlett