mandag 7. september 2009

Den beste politiske bloggen - nominasjon september

Sorry, jeg er litt sent ute med septembernominasjonen Norges beste politiske blogg. Men nå har jeg omsider funnet litt tid mellom alle valgtallene, så her kommer den.

Først vil jeg minne om de kriteriene som jeg mener bør ligge til grunn for en god politisk blogg:

1) Bra frekvens på bloggingen. Helst daglig, men minumum ukentlige oppdateringer. Samtidig vil jeg tilføye at det ofte går en grense hvor frekvensen kan gå ut over kvaliteten.

2) God språkføring. Bloggeren må kunne skrive godt.

3) God substans. Bloggen bør tilføre oss noe -helst elementer som man finner ingen eller få andre steder.

4) Mange av blogginnleggene bør være politisk relaterte. Kanskje bør 50 prosent være et rimelig kriterium. Så er det selvsagt også et spørsmål om hvordan politikk skal defineres og om vi skal bruke en bred eller smal definisjon.

5) Åpne for dialog. En god blogg legger opp til dialog med leserne. Dette fordrer også at bloggeren, i alle fall i noen grad, selv bidrar i dialogen med leserne.

6)Få fram personligheten. Bloggen bør i en viss grad ha en personlig vri som gjør at leserne, i alle fall til dels, blir bedre kjent med personen bak. Politikere som f.eks. kun legger ut sine egne taler og kronikker etc faller her noe igjennom.

7) Ikke anonym. Det bør opplyses hvem personen bak bloggen er.


Så..hvordan gikk det med de nominerte i august? Både Friden/Hulaas, Thorkildsen, Steiro Tronsmoen, Valen og Vindheim røyk ut gitt. Dette gir rom for fem nye, freshe politikkbloggen på nominasjonslisten. Og de fem nykommerne i september er:

Andreas Halse: Har veddet med ham om Frp kommer over valgresultatet sitt fra 2005 (22,1). Men det er slett ikke derfor at denne glødende sosialdemokraten kommer med. Han gis en septembersjanse fordi jeg synes at bloggen scorer jevnt over godt på de ovennevte kriteriene.

Konrad: Her bryter jeg punkt nr 7. Så helt konsistent er jeg åpenbart ikke. Men jeg synes denne tankesmien har såpass mye bra for seg, at et slikt brudd kan forsvares.

Bjørn Smestad: Synes at denne mattelæren blogger godt. Kanskje litt overraskende at en mattefyr er såpass interessert i politikk, men det er mulig at det er mine fordommer det er noe galt med...

Jan Simonsen: Var veldig i tvil om denne ex-Frp-eren fortjener en plass her. Bl.a. fordi han åpenbart driver "klikk-horing" eller hva vi nå skal kalle det når man linker bevisst til en drøss av de store medstrømsmediene for å få treff til egen blogg. Men når Simonsen mener, så synes jeg at han er såpass bra at plassen lar seg forsvare.

Sigrun Tømmerås: Brenner for psykisk helsevern. Og synes hun får fram dette engasjementet på en utmerket måte. Mulig at noen vil hevde at dette ligger i ytterkanten politisk sett, men jeg mener at det holder.

Disse fem nye, i tillegg til de 15 traverne Heidi Nordby Lunde, Sondre Olsen , Paul Chaffey, Onar Åm,Tore O. Sandvik,
Hanne Blåfjelldal, Fredrik Mellem,Knut Johannessen ,

Jan Arild Snoen
, Per Aage Pleym Christensen,
Audun Lysbakken, Anne Solsvik , Sondre Båtstrand , Ivar Johansen, og Stig Ove Voll , så synes jeg ærlig talt at dette ser ut som en kruttsterk liste.

Stem i vei! Fem skal ut, 15 skal videre til oktober.

3 kommentarer:

  1. Psykiatri er i aller høyste grad politikk! Dersom ikke det å ha en psykiatrisk tvangslovgivning som tillater å sperre mennesker inne uten at det er verken nødrettslige eller strafferettslige grunner for det - så vet ikke jeg. Og at man har en tvangslovgivning som tillater tvangmedisinering - er i aller høyste grad også politikk.

    Var ikke apartheid i Sør-Afrika i aller høyeste grad politikk?

    Om man diskrimerer oss basert på hudfarge - eller basert på det som huden skjuler; tanker og følelser - eller på hva som helst annet diskrimineringsgrunnlag - er ikke det i aller høyste grad politikk?

    Hvis ikke det er klinkende klart at dette uten noen som helst tvil er politikk - hva er da politikk?

    SvarSlett
  2. Hyggelig å være på listen, selv om jeg ikke er helt komfortabel med å være i selskap med Jan Simonsens blogg (Simonsen har jeg ikke noe i mot personlig, han er jo en hyggelig kar). Klikk-horingen er en ting, verre er det at han bare later som han formidler historier.

    Sigrun er en bra nominasjon. Veldig bra at noen tar for seg konkrete politikkområder og politikkens innhold, ikke bare det politiske spillet (som er temmelig trøttende i lengden).

    Andreas Halse er en av de få interessante Ap-bloggerne (muligens hakket bedre enn Mellem).

    Ellers forblir jeg anonym. Dialog er jeg åpen for, men for å leve opp til mitt motto om å være arrogant er jeg ganske slem med enkelte av leserkommentarene (dog saklig begrunnet).

    SvarSlett
  3. Er litt usikker på vha du mener er en politisk blogg. Men jeg ser du nevner S Tømmerås. Personlig har jeg ikke mye til overs for hennes gjentatte sutring om sine egne traumer. Jeg har mer sans for de objektive innleggene som ikke legger all vekt på egne erfaringer. I allefall ikke når de gjentas til det kjedsommelige!

    SvarSlett