torsdag 4. juni 2009

Sprikende målinger

I dag har jeg ytt min medieskjerv i folkeopplysningens tjeneste. På Kulturnytts morgensending ble mine synspunkter diskutert av både Håkon Kavli i Synovate og samfunnsredaktør Stein Arne Sæther i Adresseavisen. Kavlis byrå er etter mitt skjønn en av "verstingene" - med stadige ekstreme målinger av særlig SV og Frp. Jeg synes ikke Kavlis forklaring om ulikt tidsaspekt er i nærheten av å holde.

P4 hang seg på og gjorde et intervju med meg om samme tema. Det ble publisert i 21-sendingen.

Nå er jeg en smule inhabil, men jeg vil like fullt gi en klapp på skuldra både til NRK og P4 for å fokusere på dette. For det er meget viktig at det blir satt et sterkt søkelys på dette, for sprikende målinger bidrar til mer forvirring enn opplysning blant lesere og seere.

4 kommentarer:

  1. Bra jobba. Her er mye surr og uetterrettelighet ute og går.

    Synnovate er jo gamle ærværdige MMI hvor selveste professor Hellevik jobbet i gamle dager.

    Meningsmålinger har både unngåelige tilfeldige svingninger (kalt feilmargin) og systematiske feil (gjerne relatert til det enkelte byrå).

    Dersom de systematiske feilene hefter ved det enkelte byrå (slik at de gjør den samme "feilen" hver gang), er det tryggest å se på utviklingen hos enkeltbyrå (evt snitt av et fast knippe byråer) over tid. Man bør altså ikke sammenligne Synnovate denne uken med Norstat forrige uke.

    SvarSlett
  2. Publiserte denne kommentaren på tv2.no:
    "Når skal vi få se noe til bakgrunnstallene presentert i samme form som TV2 får dem tilsendt fra gallup? Det ville være vel så interessant som å lese en "journalistisk", forenklet fremstilling. Evt. kan man lenke til selve publikasjonen fra Gallup i artikkelen. Det ville forhåpentlig også føre til større åpenhet om detaljene i meningsmålinger i media generelt. Her har TV2 muligheten til ytterligere å markere seg som foregangsmedium."

    Jeg kan f.eks. tenke meg at en analytiker som deg (og en amatøranalytiker som meg) kan ha stor nytte av disse bakgrunnstallene.

    SvarSlett
  3. Konrad: Ja, Hellevik burde kunne dette ut og inn. Hadde ham som metodeforeleser for..ja, hvor mange år siden er det..15! (som tiden flyr!). Og Synovate bruker de metodene som de gjør, fordi de mener at de er de beste. Men de tallene som de stadig kommer fram til vedr SV og Frp stiller jeg store spørsmålstegn ved.

    Sentrumskonservativ: Bra innspill!
    Kanskje jeg kommer med en del bakgrunnsinfo (sitter på litt inside) her framover - litt avhengig av hva jeg får lov til å publisere...

    SvarSlett
  4. I min lesning av meningsmålingen på tv2.no ser jeg at det lenkes til følgende artikkel: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politikk/valg09/article2712157.ece

    Dette er ganske oppsiktsvekkende! KrF sier altså at partiet kan tenke seg å samarbeide med en regjering utgått av Arbeiderpartiet, i stedet for at partiet bidrar til å felle denne. Det er tydelig at Høyres krav om borgerlig velgergaranti er mer enn nødvendig.

    Merk at Venstre har sagt at partiet hverken vil samarbeide i regjering med Ap eller utgjøre parlamentarisk støtte for en regjering utgått av Ap.
    Kilde: Sponheims landsmøtetale og Trine Skei Grande i Dagsnytt atten 12. april 2008.

    SvarSlett