tirsdag 2. juni 2009

Seks nye nominerte + omstart av nominasjonsprosessen

Nominasjonsprosessen for kåringen av Norges beste politiske blogger 2010 er i gang. De 15 som kom øverst på 2009-kåringen er med, minus Oddbjørn Evenshaug som har opplyst at han ikke ønsker å være med videre. Jeg fant dessverre ikke noen annen måte å fjerne hans navn fra nominasjonslisten, enn å stoppe avstemningen og nulle ut alle de 28 innkomne juni-stemmene og starte opp på nytt.

Nominasjonen vil nå pågå ut hele dette året. Først med de 20 nedenfornevnte ut juni. Da vil de fem som ligger sist ryke ut, til fordel for fem nye kandidater. Deretter vil det bli ny "opprydding" ved hvert månedsskifte inntil vi går inn i 2010 (kom gjerne med forslag til nye nominerte!). Etter denne utsilingen vil til slutt 20 kandidater gjøre opp om den høyst uhøytidelige tittelen "Norges beste politiske blogger 2010".

Jeg har blitt utfordret på hvilke kriterier som legges til grunn i nominasjonsprosessen. Og sju av mine hovedkriterier er:

1) Høy frekvens på bloggingen. Helst daglig, men minumum ukentlige oppdateringer. Samtidig vil jeg tilføye at det ofte går en grense hvor frekvensen kan gå ut over kvaliteten.

2) God språkføring. Bloggeren må kunne skrive godt.

3) Bra substans. Bloggen bør tilføre oss noe -helst elementer som man finner ingen eller få andre steder.

4) Mange av blogginnleggene bør være politisk relaterte. Kanskje bør 50 prosent være et rimelig kriterium. Så er det selvsagt også et spørsmål om hvordan politikk skal defineres og om vi skal bruke en bred eller smal definisjon.

5) Åpne for dialog. En god blogg legger opp til dialog med leserne. Dette fordrer også at bloggeren, i alle fall i noen grad, selv bidrar i dialogen med leserne.

6)Få fram personligheten. Bloggen bør i en viss grad ha en personlig vri som gjør at leserne, i alle fall til dels, blir bedre kjent med personen bak. Politikere som f.eks. kun legger ut sine egne taler og kronikker etc faller her noe igjennom.

7) Ikke anonym. Det bør opplyses hvem personen bak bloggen er.

Hvilke kriterier synes du kjennetegner en god politisk blogg?

Både kriterier og nominasjon på basis av dem, har selvsagt et meget stort element av subjektivitet over seg. Derfor vil vi aldri kunne enes om noen "allmenngyldige" kriterier.

Et annet poeng som åpenbart kan diskuteres, er hvorvidt man bør skille mellom en blogg og en blogger.


De seks nye som har kommet til siden sist er, i alfabetisk rekkefølge:

Per Aage Pleym Christensen: Ble kastet/trakk seg ut (stryk det som ikke passer..) av Frp på 90-tallet fordi han var for mye liberalist. Blir nominert egentlig mest på basis av den imponerende jobben han legger ned for å holde www.liberaleren.no gående. Men siden jeg er i tvil om det kan ses på som en blogg (er vel snarere mer et nettsted/kommentaravis?), så velger jeg å linke til "skyggebloggen" hans på VG.

Ida Jackson: På tide at Rødt blir representert. Jeg ser for øyeblikket ikke noen bedre bloggrepresentant enn feministen og forfatterspiren Jackson.

Arne Hjort Johansen: Antagelig langt bedre kjent som hjorthen. Har holdt det jevnt og trutt bloggående siden 2004.

Anne Solsvik (: Unge Venstres leder har en blogg som er langt i fra å være ueffen.

Mali Steiro Tronsmoen: Lederen av Sosialistisk Ungdom fortjener en bloggsjanse i dette celebere selskapet.


Inga Marte Thorkildsen
: Vestfold SVs førstekandidat har et mandat som ligger meget utsatt til. Med det lave nivået som SV ligger på nå, så har jeg henne ikke inne. Bloggen hennes lar seg uansett både høre og se. Hun har dessverre en bloggpause akkurat nå pga dødsfall i familien, men kommer forhåpentligvis sterkt tilbake.


Disse seks kompletterer følgende 14 "gamle travere":

Hanne Blåfjelldal: Frps Opplandsliberalist som kan bidra til å skape kvinnehistorie 14. september.

Paul Chaffey: Tidligere SV-er - som har har endret oppfatning med årene. Nå leder i NHO-organisasjonen Abelia.

Knut Johannessen : Liberalkonservativ fyr som sparker i litt ulike retninger.

Heidi Nordby Lunde : Mange vil hevde at hun fortsatt er bloggdronninga.

Kjetil Løset: TV2-journalist med meget informativ blogg.

Astrid Meland: Dagbla-dame som skriver med snert.

Fredrik Mellem : Ett av unntakene som bekrefter regelen om at bloggene til Ap-folk ikke er allverdens.

Sondre Olsen: Fotballinteressert KrF-er som vet hvordan man lager en god blogg.

Tore O. Sandvik: Har en Ap-blogg som er så god at Mellem ikke er det eneste unntaket.

Halvor Sevatdal:Antagelig bedre kjent som hablog. Har virkelig forstått dette med korte og hyppige poster.

Are Slettan: Nettavisens tidligere økonomileder holder bloggkoken på NA24.


Jan Arild Snoen
: Mediekritisk liberalist med betydelig framskreden USA-interesse.

Onar Åm : Ble vinneren 2009. Kan liberalisten gjenta den bedriften i 2010?

6 kommentarer:

  1. Hjorthen og Pleym er meget gode kandidater!

    SvarSlett
  2. Jeg er stort sett på linje med deg i de kriteriene du går ut fra.

    Dog ser jeg det ikke nødvendigvis som et ideal at folk skal blogge daglig.

    Du kunne kanskje også tatt med et punkt om bloggformat/design.

    Jan Arild Snoen synes jeg f.eks. har bra innhold, men jeg synes ikke bloggen fungerer så bra som blogg (bl.a. kan jeg ikke se noen rss knyttet til bloggen).

    Ellers synes jeg for min del det ville være helt greit å ta med aggregerte bloggsider om det var noen som kvalifiserte.

    SvarSlett
  3. Takk for innspill.
    Jeg er nok langt mer opptatt substans og mindre opptatt av format og design enn mange andre (det framgår sikkert også av min egen blogg..). Derfor kommer en fyr som Snoen med på min liste.
    Men er enig i at det ikke gjør noe om bloggen tar seg bra ut, for å si det slik.

    SvarSlett
  4. Ros for endelig et forsøk på å si noe om hva du mener en god politisk blogg er/kan være.
    Så gjenstår den vanskelige øvelsen: å gi begrunnelser for valg av blogger ut i fra de valgte kriteriene. Da ville vi kunne få noe som var mange ganger mer interessant enn disse intetsigende synse-målingene.
    Lykke til med det!

    SvarSlett
  5. Kunne forresten være interessant å droppe kjente politikere (f.eks. Lysbakken) samt evt blogger som er klart partipolitisk forpliktet (f.eks. Fredrik Mellem).

    SvarSlett
  6. Nå har jeg ikke noen innvendinger mot at Snoen er med på lista, for å gjøre det klart.

    Bare at jeg synes bloggformatet inngår i en helhetsvurdering.

    Jeg er heller ikke spesielt opptatt av fancy design. Men noen blogger som er knyttet til nettsteder får litt for lite "bloggidentitet" for min smak.

    SvarSlett