tirsdag 23. juni 2009

Fire rødgrønne angrepsmuligheter

De rødgrønne har sine beste muligheter til å kapre flere mandater enn sist i Østfold, Vest-Agder, Nord-Trøndelag og Finnmark. Hvordan ser situasjonen ut her akkurat nå?

Østfold: Jeg lager månedlige prognoser for avisen Smaalenene. Etter hvert skal vi øke frekvensen. Mine prognoser, som baserer seg på gjennomsnittstall fra siste ti nasjonale målinger og valghistorikk fra fylket, er nok slett ikke så spektakulære som de "målingene" som andre Østfold-medier presenterer for tiden. Og det er muligens litt småtraurig for Smaalenenes journalister som dermed ikke får lage like "kule" saker.

Men når alt kommer til alt så vil nok de fleste lesere foretrekke å bli opplyst framfor å bli gjort dummere. Og jeg vil påstå at å forsøke å bille sine lesere inn med at Frp ligger på 40 prosent og Ap på 26 prosent i Østfold nå, er å gjøre leserne dummere. Mine tall tilsier i alle fall noe helt annet. Jeg har Ap i sjiktet 36-37 prosent, mens Frp ligger rundt 30. Dermed er ikke Erlend Wiborg i nærheten av å kapre Frps fjerde mandat på mine prognoser pt. fordi Ap etter min vurdering fortsatt er fylkets klart største parti. Aps framgang fører til at de ligger an til å ta et nytt mandat i Østfold og dermed komme tilbake med fire, i stedet for tre som i dag. Høyre ligger inne med sitt ene, men må pt. se langt etter målsettingen om to.
SV (May Hansen) mister det faste mandatet de har i dag til Ap, men jeg synes det ser lyst ut for et utjevningsmandat i stedet. I så fall vippes KrFs Line Henriette Holten Hjemdal ut av Tinget.

Konklusjon: Østfold heller nå fra 5-4 i borgerlig favør til 5-4 i rødgrønn retning.


Vest-Agder: Muligheten for de rødgrønne ligger her først og fremst i at Ap kan utfordre Frp som fylkets største parti. Ap manglet fattige 20 stemmer i 2005 på å ta sistemandatet. Men Frp er større nå, og da hjelper det ikke at også Ap ligger litt høyere nå. Frp (Henning Skumsvoll) blokkerer dermed angrepsmuligheten. Jeg har stadig Venstre (Anne Margrethe Larsen) inne med utjevningsmandatet her.

Konklusjon: Status quo på 5-1 til de borgerlige.


Nord-Trøndelag: Aps framgang og SVs tilbakegang fører til at Ap (Susanne Bratli) overtar SVs sistemandat. Men SV (Trond Sæterhuag) kompenserer ved å ligge godt an til å ta det utjevningsmandatet som Venstre plukket sist.

Konklusjon: Nord-Trøndelag heller fra 4-2 til 5-1 i rødgrønn favør.

Finnmark: Hvem tar sistemandatet og hvem tar utjevningen? Det er de to hovedspørsmålene i Finnmark. Ap tok to sist, men har en OK mulighet på tre mandater. Og jeg har dem inne med tre akkurat for øyeblikket. Det bvetyr at SVs faste mandat (Kirsti Bergstø) ryker. Utjevniningen ser ut til å bli en kamp mellom SV, Høyre og Venstre. I skrivende stund har jeg forsyne meg Venstre (Vera Lysklætt) inne nok en gang...

Konklusjon: Status quo på 3-2 til de rødgrønne.


Dette betyr at de rødgrønne, eller rettere sagt Ap, ligger an til å ta to flere mandater enn sist i de valgkretsene der de har de beste angrepsmulighetene. Men når de borgerlige ligger an til å dra hjem seks flere mandater fra sine "angrepsfylker", så blir det i sum for tynt til å beholde flertallet.

2 kommentarer:

  1. Hva med akershus? Responsmålingen viste at AP var nært ved å ta et sjette mandat på bekostning av FRP. Og H var langt unna å få inn sitt 4 mandat.
    Kampen om utjevningsmandatet står trolig mellom KrF og SP. Dette fylket kan bli mer rødgrønt, selv om det kan se ut som om det blir mer blågult siden Krf regnes for å inneha utjevningsmandatet.

    SvarSlett
  2. Ja, Ap og Are Helseth har en viss mulighet på et sjette mandat i Akershus. Men er nok avhengig av et ytterligere løft, parallelt med at Frp faller noe. Selv holder jeg Høyres Andre Dahl som den nærmeste utfordreren til det sistemandatet som Frps Tone Iren Liljeroth akkurat nå holder.
    Respons-målingen viste at Sp er et par tideler større enn KrF i fylket. Jeg tror at det er omvendt, og holder Knut Arild Hareide som favoritt til å ta det hjem. Dvs at pt. så ligger de rødgrønne an til å tape et mandat i Akerhus til de borgerlige sammenlignet med 05.

    SvarSlett