mandag 21. november 2011

Partier og partiledere i sosiale medier

I en Gallup-undersøkelse i forbindelse med stortingsvalget 2009, framkom det at kun åtte prosent av velgerne mente at informasjon i sosiale medier hadde stor betydning for valg av parti.




Det fikk meg bl.a. til å framholde i et NRK-intervju tidligere i år at sosiale medier i enkelte kretser nok er noe overvurdert. Man vinner ikke valg på Facebook. Sosiale medier utgjør pr i dag kun et supplement for velgerne.

Samtidig er jeg overbevist om at andelen vil øke ved stortingsvalget i 2013 og valgene deretter. I en mer fragmentert medieverden betyr i så fall det at de partiene og partilederne som i dag erverver seg kunnskap og utvikler sosial mediekompetanse, kan skaffe seg en fordel og et konkurransefortrinn.

I forbindelse med høstens valgkamp ble jeg spurt om å holde et foredrag for BI-studenter og andre politisk interesserte, sammen med høyskolelektor Cecilie Staude. Det ga såpass mersmak at vi fikk lyst til å gjenta samarbeidet - både i skriftlig og muntlig form. En kronikk er foreløpig forfattet i fellesskap, og vi satser etterhvert på å trekke veksler på hverandres kompetanse i form av felles analyser, foredrag, work shops, arrangementer og hvem vet - kanskje endog en bok - i tiden som kommer.      



Hvordan står det egentlig til med bruken av sosiale medier blant dagens partier og partiledere? Det er et  spørsmål vi har stilt oss, og som stadig også journalister stiller, uten at vi har hatt annet enn egne inntrykk og en dose synsing å komme med. Det har vi lyst til å gjøre noe med ved å gjøre en analyse som går inn på det kvalitative - altså forbi hvor mange venner man har på Facebook eller antallet følgere på Twitter.

I hovedsak to kriterier legges til grunn for vurderingen:

1. Dialog. I hvilken grad inviterer partiene og politikerne til dialog med sine lesere, venner og følgere? Og deltar de i dialogen?

2. Verdi. Hva slags type informasjon legger partiene og politikerne ut i de sosiale mediekanalene, og i hvilken grad tilføres lesere, venner og følgere verdi gjennom denne informasjonen?

Kriteriene er valgt ut i fra en erkjennelse av at politikere og partier må bidra med godt kvalitativt innhold i sosiale medier for å skape verdifull interaksjon med velgerne. Enhver vurdering inneholder subjektive elementer, så også denne. Dialoggraden er lettere å vurdere enn verdigraden. For å begrense analyseomfanget noe, har vi valgt å snevre inn sosiale medier til å gjelde Facebook, Twitter og blogg. Vi nøyer oss også med å vurdere de sju partiene som i dag er representert på Stortinget, samt deres partiledere. Cecilie har hovedansvaret for partilederanalysen, mens jeg tar meg av partiene. Siden partiene ikke opererer med partiblogger, så vil jeg i stedet ta en titt på deres respektive nettsider.


I en serie på åtte bloggdeler vil vi starte med Stortingets minste parti; Venstre og avslutte med det største; Ap. Til slutt peker vi på noen fellestrekk og noen ulikheter, samt setter opp en rangering av hvem vi synes er best.

Enig eller uenig i disse kriteriene? Eller har du nå noen formening om hvilke partier og politikere som er  bra/dårlig og hvorfor? Spill gjerne inn i kommentarfeltet!

11 kommentarer:

  1. Har skrevet en blogg i forbindelse med kurset sos6515 (sosiale medier i offentlig sektor http://solveigj89.wordpress.com/2011/11/20/

    SvarSlett
  2. Takk for at du deler dine tanker om dette her. En av bieffektene med analysen er forhåpentligvis å bidra til at partier og politikere henter ut mer av det potensialet som ligger i de sosiale mediene.

    SvarSlett
  3. Svein Tore -og media.
    Glemt behandlingen Hagen ga Anders Lange?
    Lagt inn et kort innlegg under "Carl I. Hagens sorti".
    Mia

    SvarSlett
  4. Så spennende! Gleder meg til å lese analysene.

    Dette med politikere og sosiale medier forundret meg i forkant av høstens valg. For lokalpolitikerne mer eller mindre glimret med sitt fravær i sosiale medier. I min hjemby, Tromsø, var det vel egentlig bare ett parti som visste sånn høvelig hva de holdt på med. SV. Har inntrykk av at de er flinke også i rikspolitikken, så jeg venter spent på analysen av dem. På lokalnivå er partiet som fikk min stemme på et bedrøvelig nivå. Men men, er lov til å håpe på bedring i forkant av valget i 2013. Tromsø SV imponerer forresten stadig. De er flinke til å engajsere på Facebook i alle fall også nå som valget er over. På den måten tror jeg de kan lykkes med å bygge relasjoner over tid, og dermed stå sterkere rustet når neste valgkamp setter inn.

    Her er forresten innlegget jeg skrev om temaet før valget: http://bit.ly/oSaxnf

    SvarSlett
  5. Liv-Inger: Takk for interesse og at du delte innlegget ditt her.

    Mitt inntrykk av lokale partier og kandidater generelt er som ditt; de fleste er ikke i nærheten av å ta i bruk det store potensialet som god bruk av sosiale medier kan være. Må tilstå at jeg ikke følger nøye med på Tromsø, men Venstres @jonaseilertsen er da en svært ivrig twitrer..? Vi så imidlertid flere eksempler under valgkampen på at de yngre kandidatene var langt dyktigere enn de eldre bl.a. til å oppfordre sine folk i sine nettverk om å kanskje gi dem et ekstra kryss eller "slenger". Jeg tror dette, sammen med 22// kan ha bidratt til at ungdomsrepresentasjonen i kommunestyrene økte en del steder.

    SvarSlett
  6. Mia: Jeg har svart deg under det innlegget.

    SvarSlett
  7. Leste blogginnlegget ditt Liv-Inger, synes det var veldig fint. Skal følge med på bloggen din fremover (-: Jeg tror du har rett, det er et uutnyttet potensiale der ute. Problemet er nok mangel på kunnskap, etter en gjennomgang av de sju Stortingspartiene og deres partiledere er det helt tydelig at mange partier og ledere trenger opplæring i hvordan et nytt og sosialt medielandskap vil skape nye arenaer for politisk debatt og meningsutveksling. Særlig er jeg opptatt av å skape forståelkse for hva som må til for å treffe fremtidens velgere - de unge, de som ofte omtales som politisk uengasjerte og som i mindre grad idenitfiserer seg med partier enn eldre velgere. Her er jo undersøkelsen om ”Ungdommers politiske bruk av sosiale medier” et viktig dokument. Den viser at sosiale medier kommer til å bli stadig viktigere kanaler for nettopp ungdoms politiske deltagelse, for politisk mobilisering og politisk debatt. Dette mener jeg både dagens og fremtidens folkevalgte må ta på alvor. Hvis du er interessert finner du undersøkelsen her:

    http://www.samfunnsforskning.no/Publikasjoner/Rapporter/2011/2011-006

    Har tittet litt på hva Tromsø SV gjør, er enig med deg - de er bedre enn mange av de andre partiene. Inspiirasjon å hente (- :

    SvarSlett
  8. Fulgte ikke Jonas Eilertsen på Twitter. Nå gjør jeg det. ;-) Takk for tips, Svein Tore. :-)

    Når det gjelder dette med slengere og personstemmer er jeg helt enig med deg. Jeg ga selv en slenger på bakgrunn av aktivitet i sosiale medier. En lokal kandidat synliggjorde engasjement i saker som opptar meg, derfor valgte jeg å gi denne slengeren. Vedkommende kom inn i kommunestyret, selv om partiet fikk bare to plasser og hun opprinnelig sto på tredjeplass på lista. Sosiale medier alene kan selvsagt ikke ta æren. Men at hennes bruk av Facebook har hatt betydning er jeg overbevist om.

    Takk for tips om rapport, Cecilie! Skal definitivt lese. Du har selvsagt helt rett. Mangel på kunnskap er nok årsaken til at politikerne ikke har klart å utnytte potensialet som ligger i å bruke sosiale medier aktivt i en valgkamp. Men en ting er nå de politikerne som bare ikke vet bedre, som trenger å bli gjort oppmerksom på de nye kanalene. En annen er de politikerne som bevisst tar avstand fra kanalene. "Skal de høre fra meg får de komme på torget", påstås det. Javel. Men da skiter jeg i å høre på dem da. Pardon my French. ;-)

    Kjempespennende med disse analysene deres, forresten. All respekt!

    SvarSlett
  9. Hører at du ikke har tenkt å inkludere Miljøpartiet De Grønne i dine videre analyser av dette. Det er jo helt utrolig med tanke på den banebrytende innsatsen partiet har i alle digitale kanaler. Man har også vunnet priser for dette arbeidet.
    Du kan jo starte å sjekke antal tilengere på FB, Twitter og se på aktivitet og tekniske løsninger partiet bruker for integrasjon mellom de ulike digitale flatene.
    Håper du for egen del endrer innstilling.

    SvarSlett
  10. Undersøkelsen er useriøs hvis den ikke tar med Miljøpartiet De Grønne. Oppslutningen har vært tredoblet to valg på rad. Partiet er sterkt til stede i de sosiale mediene.

    SvarSlett
  11. Liv-Inger: Tror jammen at jeg skal begynne å følge enda grundigere med på deg - du har jo masse interessant å bidra med!


    Hans og Gabriel: Har stor forståelse for deres ønske om å inkludere MDG. Men det er nå engang i slik i analyser at man må gjøre noen begrensende valg. Og vi har valgt denne gang å kun ta for oss de partiene som i dag er representert på Stortinget. Skulle vi tatt med MDG, så måtte vi også tatt med Rødt, Pensjonistpartiet osv - noe som ville blitt for omfattende i denne sammenheng. Kommer nok til å analysere MDG ved en senere anledning.

    SvarSlett