tirsdag 31. mars 2009

Valgkampen på nettet

Vil årets valgkamp markere det definitive gjennombruddet for politikeres og partiers bruk og kommunikasjon via internett?

Det er et spørsmål som jeg ønsker å ta opp i min neste kronikk. Foreløpig er mitt svar ja. Relansering av partienes nettsider, støttegrupper på Facebook, blogger og twitter vil være flittig i bruk. Dette åpner imidlertid også opp for viktige demokratiske spørsmål. For når politiske partier og politikere nå overtar noe av medias rolle, så er det grunn til å spørre om de vil være sitt redaktøransvar bevisst. Og er leserne/velgerne helt bevisst på at det "kritiske filteret" mangler i slik type direkte kommunikasjon?

Samtidig tror jeg det er grunn til å dempe den troen de største internetteuforistene har i.f.t. hvor viktig nettdeltakelse er for velgernes valg. For fortsatt kommer nok opptreden i tradisjonelle medier, og da TV spesielt, til å være mye mer avgjørende for valgutfallet.

Jeg trenger dog litt mer input her.

Hva tenker du rundt dette?

7 kommentarer:

  1. litt spent på hvor stor betydning det får, men tror at noen blir overrasket når valget er over. Norge er på topp når det gjelder bruk av digitale medier. de mellom 19-24 sitter omtrent 100 minutter hver dag foran skjermen, så velgerne i denne alderen er iallfall en spennende målgruppe for de partiene som satser på nett.

    SvarSlett
  2. Men denne ungdomsgruppen er også de som bruker stemmeretten sin desidert minst ved valg. I 2005 deltok bare 55 prosent av 18-21-åringene. Og 63 prosent av 22-25-åringene.
    Valgdeltakelsen totalt sett lå den gang på 77 prosent. I gruppen 40 og over lå deltakelsen mellom 80 og 83 prosent. Det er også disse som ser mest på TV...

    SvarSlett
  3. Tror nok mange politikere har en overdreven tro på de nye mediene. Blogger og facebookprofiler er jo bare et medium - hva er innholdet de vil formidle?

    At Obama lyktes så bra var vel ikke bare fordi han satset på nettet, han maktet jo også å formidle et håp og budskap om noe helt nytt. Og der har nok norske politikere et stykke igjen.

    SvarSlett
  4. Jeg tror vi vil se mer personifisering av politikere når de sakte men sikkert inntar nettet.

    Det at Helga Pedersen og Jens Stoltenberg skriver om sine daglige gjøremål på Twitter gjør at velgerne kan identifisere seg med de. Hvor kult er det ikke å lese at også Helga ser på Senkveld og banker i seg taco på fredag kveld?

    Videre har vi Hadia Tajik som har egen hjemmeside, hadia.no (!). Der har hun laget videosnutter som med utgangspunkt i hun selv tar opp politiske saker og verdier.

    Vi har også flere politikere som blogger. Her er det gjerne mer dagsaktuelle saker som blir tatt opp. Dette tror jeg ikke interesser den gjennomsnittlige velger (faktisk)

    Jeg tror derfor Twitter-gjengen og Hadia har mest igjen oppslutningsmessig etter sitt nett-inntog.

    SvarSlett
  5. Liv Marit: Nei, jeg tror også at nettsuksessen til Obama er i overakant hausset opp. En hvilken som helst Demokrat hadde vunnet det valget under de betingelsene som forelå (massivt økonomifokus).


    Tor skrev "Hvor kult er det ikke å lese at også Helga ser på Senkveld og banker i seg taco på fredag kveld?"

    Er du ironisk nå...?

    SvarSlett
  6. Det var ikke ironi (selv om jeg ser at det fort kan leses slik) :)

    SvarSlett
  7. Jeg kan ikke takke Dr. EKPEN TEMPEL nok for at jeg hjalp meg med å gjenopprette glede og trygghet i ekteskapet mitt etter mange problemer som nesten fører til skilsmisse, takk Gud for at jeg mente Dr. EKPEN TEMPEL til rett tid. I dag kan jeg si til deg at Dr EKPEN TEMPEL er løsningen på det problemet i ditt ekteskap og forhold. Kontakt ham på (ekpentemple@gmail.com)

    SvarSlett