torsdag 14. oktober 2010

Foredrag

Førstkommende torsdag skal jeg til Vadsø for å holde et foredrag om parlamentarisme på et seminar for folk i Finnmark fylkeskommune. Foredrag er etterhvert blitt en hyggelig bigeskjeft for meg. Trolig er økende etterspørsel på den fronten et produkt av økt synlighet i media.

Innholdsmessig er jeg såpass trygg på meg selv at jeg tror tilhørerne vil ha glede og nytte av den biten. Men når det gjelder formen, så er jeg mer i tvil. For jeg må ærlig tilstå at det ikke er innpakningen som jeg vektlegger mest. Like fullt er jeg klar over at dette også teller i totalinntrykket. Det er også meget dumt å ha en form som ødelegger for innholdet.

Så folkens; finnes det noen gode, allmenngyldige råd om hvordan man bør opptre på innpakningsplanet hva gjelder foredrag? Er powerpoint ok eller ut (og hvor mange punkter bør en i så fall ha pr. ark)? Hvilke klær bør en ha? Er det helt nødvendig å søke øyekontakt med tilhørerne? Bør man stille spørsmål til dem underveis? Finnes det noen stemmetriks? Har du sittet som fjetret til et foredrag - hva var det som fenget deg?

Jeg er takknemlig for alle innspill for å bli bedre.

10 kommentarer:

  1. Jeg holder og har holdt mange foredrag. Har ikke helt oversikten over antallet, men det har rundet 200.

    Uansett, jeg har publisert mine tips fortløpende på eget nettsted. Listen er på ingen måte uttømmende, da presentasjoner og presentasjonsteknikk er et eget fag.

    http://www.bekkelund.net/2006/06/26/presentasjonsteknikk/
    http://www.bekkelund.net/2007/05/08/slik-lager-du-gode-presentasjoner/
    http://www.bekkelund.net/2008/10/16/en-presentasjon-blir-til/
    http://www.bekkelund.net/2009/03/25/en-perfekt-presentasjon/
    http://www.bekkelund.net/2009/06/15/dialog-med-publikum-under-presentasjoner/
    http://www.bekkelund.net/2010/09/15/den-kreative-presentasjonsprosessen/

    SvarSlett
  2. Jeg har funnet ut at jeg ikke synes form er så viktig. Det viktigste er faktisk om den som holder foredraget selv synes at det han foredrar om er spennende eller ikke. Det er derfor mange synes Knut Jørgen Røed Ødegaard er spennende å høre på. Ikke nødvendigvis fordi han er så flink til å holde foredrag, har stilige klær eller sånn eller slik, men fordi han liker det han gjør.

    SvarSlett
  3. Vet ikke om det er interessant, men her er noen av mine favotitt tedtalk's. Det er nok for mange linker med for lange foredrag å se, men det er bare for å illustrere at man kan fore dra om hva man vil og se ut hur som helst så lenge man snakker om noe man liker selv.

    Et annet annet fellestrekk med alle disse er nok at de snakker fritt uten manus.

    For min del trenger man ikke nødvendigvis søke blikkkontakt med publikum, men å søke respons er nok en god ting. Spørsmål som "Noen som kjenner seg i gjen i dette?" "Noen som har tenkt på dette før?" ol.

    Nå tjener ikke jeg store penger på å holde foredrag. Ikke har jeg utdannelse heller. Har holdt noen foredrag og sett mange fler. Sikkert mange eksperter der ute, men det er antagelig ikke eksperter du skal forelese for? Det er vel sånne som meg?

    Spørsålet er da om foredraget skal avholdes i skole/læringssammenheng? Bruken av powerpint avgjøres av typen foredrag. Skal jeg ha eksamen i dette eller ikke? Skal jeg ha eksamen i det kan man ha fler punkter på power pointen. Da er det enklere å ta notater og finne ut hva det viktige er. Skal jeg bare lære noe jeg ikke kunne fra før ville jeg brukt powerpoint bare til å understreke og illustrere poenger.

    Blei kanskje et litt rørete svar. Er lit sent på kvelden for meg.

    SvarSlett
  4. Glemte å legge ved linkene da:


    http://www.ted.com/talks/lang/eng/malcolm_gladwell_on_spaghetti_sauce.html

    http://www.ted.com/talks/barry_schwartz_on_the_paradox_of_choice.html

    http://www.ted.com/talks/robert_sapolsky_the_uniqueness_of_humans.html

    www.ted.com/talks/lang/eng/alain_de_botton_a_kinder_gentler_philosophy_of_success.html

    www.ted.com/talks/ken_robinson_says_schools_kill_creativity.html

    SvarSlett
  5. De beste foredragene kommer ikke fra en power point presentasjon, men rett fra hodet og litt fra hjerte.
    Dette stoffet er du så trygg på at du kan ta det rett fra hodet. Det fra hjerte tar du underveis.
    Lykke til!

    SvarSlett
  6. Puplikum merker fort om du har kunnskap nok om det du skal holde foredrag om. Fra U.S.A har jeg opplevd mange fengende forelesere (for det mest på TV!)som viser en profesjonalitet som vi nordmenn kan lære mye av. Tror nøkkelen ligger i å ha god kunnskap om det du skal snakke om, veløvd taleteknikk, ha en indre visjon om at dette skal bli det beste foredraget om "?" osv. En powerpoint bør ha minst mulig tekst og være så enkel som mulig, hvis du må bruke det.

    SvarSlett
  7. Mange gode råd over, men likevel noen få fra min hånd. Jeg har undervist i nesten 30 år, og snakket til en bråte med forsamlinger. Jeg blir aldri utlært - jeg heller.

    1. Nesten uten unntak: du møtes med velvilje. Folk er villige til å le godt av selv moderat morsomme vitser/ankdoter.

    2. Å si noe morsomt, for eksempel selvironisk, er lurt tidlig.

    3. Når du behersker stoffet er det nok med noen punkter på et ark (er du usikker er lett tilgang til et større manus noe som senker blodtrykket)

    4. Powerpoint kan være greit hvis du har mange tall osv. Selv bruker jeg det for mye, men det sparer meg for å lage et manus som blir for oppstyltet.

    5. Ekte engasjement er det folk vil huske. Enten har du det - eller ikke. Kan du feike det er du skuespiller.

    6. Det går alltid bedre enn du tror.

    7. Folk husker maksimum tre ting fra et foredrag. Syv i et skriftlig innlegg.

    SvarSlett
  8. Takk for gode og innsiktsfulle tips!
    Klarer jeg å ta med meg kvartparten av dem inn i foredraget mitt på torsdag, så blir jo dette strålende..:-)

    SvarSlett
  9. Jeg synes powerpoint er utmerket. Et bilde sier som kjent mer enn tusen ord. Stikkord er også fint. Uansett hvor fengende du er, vil enkelte "falle av" et øyeblikk - da er powerpointen til fin hjelp for å koble seg på igjen.

    Samtidig er det lett å komme på ting man definitivt ikke bør gjøre. Det verste jeg vet på denne fronten er forelesere som tydeligvis synes et sitat er viktig nok til å ha med i presentasjonen, men ikke viktig nok til å dvele ved. Så de snakker videre om noe annet mens forsamlingen desperat prøver både å lese sitatet og å høre hva han sier...

    SvarSlett
  10. Og så glemte jeg å si:

    Lykke til!

    SvarSlett