søndag 19. september 2010

Høyre størst i Buskerud

Hovedoppslaget i Drammens Tidende (papir) i går var basert på min prognoseberegning av Buskerud valgkrets. Prognosen bygger på snittet av de nasjonale augustmålingene, omregnet til Buskerud-forhold etter en fylkesfaktor.

Tallene ser slik ut (endring fra valg 09 i parentes):

Rødt 0,8 (+0,2)
SV 4,1 (-0,5)
Ap 27,6 (-9,5)
Sp  5,0 (-1,2)
KrF 2,9 (-0,3)
V 3,5 (+0,5)
H 30,7 (+11,3)
Frp 25,1 (0)
Andre 0,3 (-0,5)

Mine mandatberegninger viser nå at Høyre, Ap og Frp ligger inne med tre mandater hver. Frps tredje mandat er ujevningsmandatet i fylket. Vippepunktet for et fast mandat i Buskerud synes å ligge i ovekant av sju prosent. Hverken SV, Sp, KrF eller Venstre er i nærheten av dette nivået.

Jeg hadde fredag også en telefonsamtale med DT-journalisten Ragnhild Ask Connell. Her kan du lese artikkelen. Vil dog føye til et par ting. Jeg er ikke forsker, men analytiker. I sitatet
– Ap reiser seg alltid til valget, ville jeg nok ha byttet ut "alltid" med "ofte".
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar