mandag 13. april 2009

Valganalyser

Det gjelder å finne sin nisje her i livet. I år har jeg funnet min i jobbsammenheng: Valganalyser og fylkesprognoser. Det er neppe så mange andre som jobber med akkurat denne kombinasjonen her i landet (korriger meg gjerne!).

Foreløpig har jeg Akershus (Romerikes Blad), Østfold (Smaalenene), Buskerud (Drammens Tidende) og Troms (Harstad Tidende) i min faste "valganalysestall" fram mot valget. Men det er fortsatt 15 andre fylker/valgkretser til i dette landet, så det er bare å ta kontakt hvis det skulle være en avisredaktør "der ute" som trenger tall, prognoser, vurderinger, kommentarer og analyser i sin avis i den høyinteressante, politiske tiden som ligger rett foran oss.

I tillegg har jeg en fast "base" i Minerva hvor samtlige fylker vil bli gjennomgått og analysert før valget. Her har jeg også en spalte hvor jeg analyserer gjennomsnittallene av alle meningsmålingene fra måned til måned. Jeg håper her også å kunne gi vurderinger, parti for parti, etterhvert. Dessuten leverer jeg kronikker til aviser som betaler.

Vet at noen av dere venter på vurderinger av Vestlandet, kanskje Rogaland og Hordaland spesielt. Regner med å ha noe klart her i løpet av uken, men det blir nok neppe publisert før neste uke. Så det er bare å smøre seg med litt tålmodighet.

I mellomtiden lover jeg å legge ut litt forskjellig annen type valgsnacks her på bloggen min.

9 kommentarer:

  1. skal tipse BT:) hadde vært kjekt med en her i hordaland.

    SvarSlett
  2. BT har lovet å trykke en kronikk av meg. Men uvisst når den kommer på.

    SvarSlett
  3. Interessant. Håper du tar kontakt med Agderposten - Aust-Agders eneste regionavis som ikke har hatt en lokal måling siden forrige valg....

    SvarSlett
  4. Agderposten er kontaktet på mail, men de svarer jo ikke!

    Aust-Agder er nok ikke den valgkretsen jeg kommer til å dekke mest. Men kommer nok til å komme innom dere et par-tre ganger før valget.

    For øyeblikket ser jeg at Frp ligger inne med to faste, Ap en og du er inne på utjevning...

    SvarSlett
  5. Ja, ser jeg er ganske fast inne på utjevning på disse analysene. Godt jeg har 5 mnd på å sikre de siste par tusen stemmene... :)
    Men dessverre ikke uvanlig at Agderposten ikke er gira på slikt...

    SvarSlett
  6. KrF manglet 476 stemmer på det faste sistemandatet i 2005.
    I følge mine beregninger, som bl.a. er basert på at KrF ligger 6 pp over sitt nasjonale nivå i Aust-Agder, så mangler du "bare" om lag 1200 stemmer (2 pp). Det samme gjør Høyres Harberg, mens Aps Vennesland pt. nok ligger nærmest til å utfordre det sistemandatet som Frps Haugland akkurat nå ligger inne på.

    SvarSlett
  7. Interessant at du bruker 6 % - mitt mål er 8 % over landssnittet. Da hadde jeg vært inne på dagens målinger. Utjevningsmandater er ikke noe jeg har lyst til å gamble (vente) på.....

    SvarSlett
  8. Det er bra å sette seg noen mål her i livet!

    Og KrF i AA greide jo 7 over i 97 og 8 over i 01. Men da lå partiet på helt andre nivåer nasjonalt (12-14 %), og det er gjerne slik at partier ofte, også relativt sett, går mest fram i sine beste fylker.

    I 2005 havnet KrF 5,9 over i AA, og jeg tror at det - slik det ser ut nå- er der AA-nivået ligger, i alle fall p.t.

    Fylkestingsvalget i 07 resulterte dog i 7,5 pp over, tross lave KrF-nivåer nasjonalt. Og indikerer det en trend, så det kan jo gi deg et mer berettiget håp.

    SvarSlett