mandag 27. april 2009

Kvinnerekord på Stortinget

I et foredrag for likeomstillingombudet på fredag presenterte jeg helt blodferske tall for antatt kvinneandel på Stortinget etter høstens valg. Mine beregninger, basert på gjennomsnittet av de ti siste meningsmålingene, viser at det ligger an til ny rekord; drøyt 40 prosent.

Både Høyre og Frp ligger an til solide løft av sine kvinneandeler. Særlig oppsiktsvekkende er det at en rekke unge Frp-kvinner kan komme til å strømme inn på Tinget. Jeg har brukt helgen til å intervjue fem av dem. Min artikkel kan du lese her.

Slik tematikk pleier å være mat for tradisjonelle medier. Hvor lang tid tar det før noen snapper opp dette, mon tro...

Betyr det noe om man er mann eller kvinne i.f.t. de meninger og holdninger vi har?

2 kommentarer:

  1. KrF har så vidt jeg vet flertall av kvinner på sine topp-plasser.

    SvarSlett
  2. Ja, det stemmer; 10-9 i favør kvinner.
    Men det ligger an til at det blir 6-4 i favør menn og dermed kvinnenedgang i KrFs stortingsgruppe (for få dager siden hadde jeg til og med 6-3, men Inger Lise Hasnsen har nå vippet inn i Vestold).

    SvarSlett