tirsdag 26. juni 2012

Novair vil ikke gi pute og teppe til barn som sover

- Møt senest 3,5 timer før avgang.

SMS-en fra Apollo var tung å fordøye. Med flyavgang kl 6.50 betydde det at vi måtte møte på Gardermoen litt over kl 3. Men OK. Det var vekterstreik, man hadde da forståelse for at det kunne medføre litt ekstra kø og man risikerer jo bare ikke å komme for sent når man skal på en etterlengtet to ukers Syden-ferie.

Det var bare å få liv i seg selv, etter et par timers søvn, og deretter få liv i pjokken på tre år, få på seg noen klær, drasse med seg de tunge koffertene og komme oss til flyplassen. Kø gjennom sikkerhetskontrollen var det, men 3,5 timer var i overkant med margin, Apollo. For klokken var bare 4.30, vi var igjennom kontrollen og fortsatt var det over to timer til flyet gikk. Men man var positiv, selvsagt var man det. Det var mange fly å se på for den lille, og snart skulle vi jo opp i ett selv.



"Vi kjøre stoort fly".

Forventningene hadde bygget seg opp, og bygget seg opp, timene gikk og så var det omsider vår tur. Barneøynene var store, glade og lystne i det vi gikk ombord. Alle fant sine plasser, og kapteinen ruset motoren og ga gass. Og vi lettet... men den lille hadde allerede sovnet. Utladet av forventninger og lite søvn.


Lyset for setebeltene ble slukket og opp spratt flyvertinnene, klar for å servere oss passasjerer produkter, mat og drikke. De er jo der for oss. De har, som før, sikkert en pute og et pledd å avse til tre-åringen slik at han kan ligge litt bedre i flysetet sitt, tenkte jeg.

- Skal det være noe å drikke?
- Ja, tar en Pepsi. Kan vi få en pute og et teppe til den lille som akkurat har sovnet?
- Nei.
- Nei?
- Nei, vi har ikke det.
- Ikke? Jammen, i hyllen over her ligger det en stor pose full av puter og tepper (det hadde jeg nemlig sett da jeg lempet inn håndbagasjen).
- De er der bare i tilfelle noen blir syke.
- Så vi kan ikke få en pute og ett pledd?
- Nei.

Neivel.. Og kanskje en bagatell. Sønnen min sov jo for det. Det gikk godt an å bruke genseren min under hodet hans i stedet - som jeg hadde i håndbagasjen.

Men likevel så klarer jeg bare ikke avfinne meg med at det er en ubetydelig bagatell. For ærlig talt, Novair - hvorfor så smålig? Hvor mye koster det dere å dele ut en liten pute og et pledd til en håndfull barn som sover på deres flyvninger? Er det ikke å møte kundens behov det handler om for dere? Hva er dere verdt som selskap uten oss kunder? Dere delte ut pute og pledd før - hvorfor i all verden har dere sluttet med det?

I stedet for at jeg kommer hjem og skryter av Novair på bloggen min til mine lesere, og gir dere en positiv dose "Word of Mouth", så blir det i stedet denne negative bloggposten.

Hvorfor så smålige, Novair?

14 kommentarer:

  1. Hej Svein Tore

    Jag har läst ditt inlägg på Apollos Facebook i Norge och även ditt blogginlägg. Det är självklart väldigt ledsamt att läsa det svar du fått ombord på din fråga om kudde och filt.
    Novair liksom många andra flygbolag erbjuder inte kuddar och filtar ombord på kortare flygningar dvs sommarflygningar till destinationer inom Europa.
    Dock så har vi ett fåtal filtar/kuddar lastade för som du fick som svar - till sjukdomsfall. Jag har full förståelse för din synpunkt och vi tar till oss vad du skrivit och kommer se över vår service gällande detta.

    Med vänlig hälsning

    Susan Engman
    Novair Commercial, Stockholm

    SvarSlett
  2. Takk for svar.

    For oss voksne er kanskje fire timer en "kortere flyvning". For små barn er det en lang tur. Det er mulig at andre konkurrenter heller ikke tilbyr denne servicen til sine passasjerer - det har jeg ikke sjekket. Men i så fall; hvorfor ikke skille seg ut - i positiv forstand? Dere tilbød dette før - hvorfor har dere gått bort fra denne gode servicen? Jeg forstår det ikke.

    SvarSlett
  3. Hei. Jeg synes det er skammelig at det nå er slutt på disse putene og pledd som ble delt ut som en selvfølge før. Opplevde dette også på tur til Tyrkia med tui fly og startour i begynnelsen av juni. Hadde 2 barn som kom hjem med forkjølelse da de satt og frøs på flyet etter endt ferie. Vi spurte om pledd men fikk beskjed at dette ikke ble gitt ut på så korte turer (4 timer). Passasjerene ved nødutgangene hadde fått dette, så jeg synes dette var svært urettferdig. Neste gang får de opplyse om at dette ikke er mulig lenger slik at man får ta med ekstra tøy eller pledd ved turer innen Europa.....

    SvarSlett
  4. Det som kommer til å skje er at det ikke blir noen neste gang. Ved dagens slutt handler det om å tilføre kundene verdier - og de kan kommer fra flere kilder; blant annet pris og opplevelser. Studier fra Handelshøyskolen BI viser at kundens opplevelse av,i dette tilfellet feriereisen sin, vil trumfe prisen man må betale med hensyn til å tilføre kundene verdier. Derfor er det viktigere enn noen gang å skille seg fra konkurrentene og levere gode kundeopplevelser slik at kunden får høyere opplevd verdi ved å kjøpe feriereisen sin fra valgte reisearrangør.I så måte kan et teppe man ikke fikk på flyturen til Hellas være utslagsgivende. God sommer !

    SvarSlett
  5. Anonym: Ja, hvorfor har de gått bort fra dette? Jeg forstår det bare ikke. Flyselskapene bør bestrebe seg på å gi bedre service til oss kunder, ikke dårligere.

    Cecilie: Enig i at å gi folk en god opplevelse - det er det bør handle om. Og for mange av oss er prisen, innenfor noen grenser, underordnet den opplevelsen vi får.

    SvarSlett
  6. En annen ting er fleksibilitet. Forskning bekrefter også at å vise fleksibilitet ovenfor kunden - tilrettelegge for kundens behov - selv etter man har kjøpt et produkt eller en tjeneste, har innvirkning på kundeopplevelsen. Teppet som du av prinsipielle grunner ikke fikk, selv om de hadde dem liggende og du hadde behov for ett eller to av dem til sønnen din, er et godt eksempel på hvordan mangel på fleksibilitet blant kabinpersonalet innvirker negativt...

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt tiltredes! (kun med det lille unntaket at oveRfor kunden nok er å foretrekke sånn rent språklig sett)

      Slett
  7. Er nettopp kommet hjem fra ferietur til Antalya, Tyrkia.
    Reiste med Thomas Cook Airlines Scandinavia (Vingreiser).
    Her ble det utdelt pledd og pute til alle søte små.

    Forøvrig er ikke en 4 timers flytur en kort reise for barn. (Heller ikke for meg som voksen). Forklaringen fra Novair holder ikke mål -og slettes ikke da reisen er på en tid av døgnet hvor barn (og voksne) vanligvis sover -eller uansett trenger søvn fordi man har stått opp midt på natten.

    Fortsatt god sommer til deg og din lille familie. :))

    Mia

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, klarer Thomas Cook det, så bør da Novair også klare.. Takk, det samme til deg! :-)

      Slett
  8. Noe skal man alltid kunne klage på....Flyavgang kl 0630 om morgenen er alltid en risikosport når man har småbarn. Spesielt i "streikekåte" Norge. Kanskje velge feriested med mer familievennlig avgang?

    SvarSlett
    Svar
    1. Imponerende med et innlegg midt i EM-finalen i fotball.
      Tør jeg spørre om alder, kjønn og sivilstatus?
      Sånn Just for fun :))

      Mitt innlegg er skrevet etter kampslutt....

      Mia

      Slett
    2. Tja, synes de flyavgangene nedover bestandig er tidlig, jeg. Omtrent uansett feriemål. I alle fall de stedene jeg har vært (Hellas, Spania, Kroatia, Italia, Tyrkia, Bulgaria). Men tidlig avgang var ikke essensen her, men derimot det jeg oppfattet som for dårlig kundeservice av Novair som ikke ville dele ut en liten pute og et pledd til barn som sovnet.

      Slett
  9. Det er jo menneskerett for småbarnsfamilier å få utdelt dette. Det går jo ikke ann å være føre var og ta med dette selv? Det er jo beklagelig at dere måtte være ekstra tidlig ute pga streik. Men det er vell ikke Novair sin feil? Heller ikke apollo som sender ut en sms om et gått råd!!

    Mens de gangene vi i Novair HAR delt ut de få putene og teppene til barn på setet hører vi ingenting. Da er det de voksne som klager over at de ikke får. Og det er en såpass stor utgift og ha 211 tepper og puter ombord. Og ikke minst plassmangel. For hvor skal vi frakte de 211 teppene og putene vi må ha med til hjemturen? I cargo er det jo fullt. Også i hattehyllene? Da er alternativet å bruke de samme teppene på vei hjem igjen. Noe som er ekkelt og uhygenisk. Tepper som folk har sittet å prompet i x antall timer skal brettes av crew under den ene timen vi står på bakken (boarader av passasjerer, laster på ny mat, vasker og rydder flyet, får på nye passasjerer)
    Da ble det dessverre slik at det ble kuttet ut tepper og puter for det koster for mye og smaker for lite. Det har vært en fin liten ekstra service frem til litt trangere tider som det desverre er nå.
    Og reiser du med Thomas Cook kan du kjøpe teppe og pute sammen med busstrasport forsikring osv når du bestiller billetten din. Neste gang du skal ut å reise: Ta deg litt tid til å tenk over hva du har betalt for? For er det en ting vi som jobber i kabinen er dritt lei av er å høre hvor dårlig det er at det ikke er drikke inkludert, aviser you name it. Du har betalt for et sete, kansje et måltid og thats it. Du har heller ikke kjøpt ståplass i midtgangen men for guds skyld skal du få lov til å bruke toalettet. Men det er for faen ikke en løpegrind for barn. Det er et transportmiddel! Og dere skal jo på ferie. Hva med å fokusere på det positive? Ferien har faktisk begynt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke være mer enn enig med deg. Dette er syting fra sure charterturister -og det er jo ikke noe nytt. Les: Dere får hva dere betaler for. Uansett hvordan dere vrenger og vrir på det, så er det en KORT flyvning hvis man skal til SYDEN. Noe annet vhsi man skal tilbringe 8 - 10 timer ombord i et fly til Thailand eller USA, men da får man en helt annen service, og man betaler en helt annen pris. Dere har betalt for ett sete til syden. Deal with it... PS. Skal forresten ut og reise med Novair i august :-)

      Slett