tirsdag 16. februar 2010

Barnslige Northug

Petter Northug var pekt ut som Norges største gullhåp i OL. På åpningsdistansen floppet han fullstendig og kom i mål over to minutter bak vinneren. NRKs reporter Pål Gordon Nilsen ville, på lik linje med de andre nordmennene som mislyktes, naturlig nok ha et intervju med ham. Men Northug forsvant sur og mutt av sted uten å ville snakke med noen.

Northug og andre toppidrettsutøvere lever av media og oss som følger dem i konkurranser. Vi genererer et marked for Northugs sponsorer. Og vi genererer dermed kroner rett i lomma på Northug. Det betyr at han også har en plikt til å gi noe igjen i form av formidling av sin opplevelse av konkurransen. Både når det går bra og når det går dårlig.

Den oppførslen Northug i går viste, minnet mest om min unge på ett år når han ikke får viljen sin. Hadde man ikke visst bedre, så skulle en nesten tro at dette var et barneskirenn....

Skerpings, Northug!

6 kommentarer:

  1. Northug har ikke noe som helst plikt overfor media. Han har plikt overfor sine sponsorer og andre samarbeidspartnere. Og de vil selvsagt at Northug skal være synlig i media.

    Eller hva med:
    'NRK og andre mediebedrifter lever av toppidrettsutøvere og oss som følger dem i konkurranser. Utøverne genererer et marked for mediehusenes annonsører og abonnenter. Og de genererer dermed kroner rett i lomma på Pål Gordon Nilsen. Det betyr at Nilsen også har en plikt til å la Northug få fordøye løpet før han presser mikrofonen i ansiktet hans. Både når det går bra og når det går dårlig.

    SvarSlett
  2. Den oppførslen Northug i går viste, minnet mest om min unge på ett år når han ikke får viljen sin.

    Og det sier DU!

    Du som slettet kommentaren min på innlegget ditt om at Frp drar islamkortet!!
    Siden det ikke inneholdt noe som burde sensureres ser jeg det i sammenheng med mitt tidl engasjement på kommentar.no. Der du selv hr stått i ledtog med Carsten Five. Du har ingen troverdighet lenger Marthinsen, Barnslig? ;D Hilsen S Dahl

    SvarSlett
  3. Morten: Ergo bør Northug stille opp.

    Sidsel: Jeg har ikke slettet noe, jeg. Men hvis det er Aftenposten-bloggen min du sikter til, så bør du være oppmerksom på at det er Aftenposten som har redaktøransvaret og kan gå inn og slette de innlegg som de mener bryter med sine retningslinjer.

    SvarSlett
  4. Helt enig! Northug oppfører seg som en unge. Igjen så vi det på 30 kilometeren, da han forsvant uten å snakke med media. Det må være tungt å være superfavoritt og floppe så fullstendig. Men, han er jo svær i kjeften når han vinner og bør derfor tåle og tape også. Har fullstendig mista respekten for han. Erik

    SvarSlett
  5. Enig med Morten. Legger til at det beste Northug kunne gjøre, var nettopp å styre unna intervjuver.I skuffelse og sinne kan man komme med uttalelse man angrer på -og som vil få enda større oppslag/kritikk i media. Ikke krev at våre kjendiser skal takle alt til enhver tid. Northugs oppførsel hadde ingenting med arroganse å gjøre. Det var en skuffet ung mann som tuslet ut av arenaen. For alt vi vet en Northug som var så skuffet og lei seg at gråten ikke var langt unna, noe de fleste menn ikke vil vise for åpent kamera.

    Glad det ikke er meg som får kamera og mikrofon i trynet når jeg er langt nede.

    SvarSlett
  6. Jeg var skuffet da Northug ikke ville snakke med NRK. Som de fleste ville jeg gjerne høre hva han hadde å si - gjerne med eder og forbannelser, snørr og tårer eller hva det nå måtte bli.

    Men med litt distanse er jeg knakende fornøyd med karen. I dag skal alt være så polert, skolert og etter boken. Det er forfriskende at han heller er seg selv: dritforbanna, pottesur og ikke tilsnakkendes. Hva om flere våget å si nei til den medievante striglinga?

    Litt senere fikk dere den "riktige" versjonen. Sponsorene hadde sikkert krevd det. Det var et langt gjesp.

    SvarSlett