lørdag 6. juni 2009

Trine Skei Grande og valganalytikeren

Siste Venstreoppdatering fra meg i dag:
Venstres nestleder og sannsynlige neste partileder, fokusert på tre politiske hovedområder for Venstre:
- Klimanøytrale samfunn
- Kunnskapssamfunnet
- Reformering av velferdsstaten

Hun trakk også fram det hun mente var "Venstre-ord" som frihet, liberal, sosial
og radikal. Interessant nok mente hun også at folk som kommer til valgkampbodene kan deles inn i fire grupper:
1) Elevene - som skal skrive en oppgave om Venstre og ofte stiller greie spørsmål.
2) Praterne - de som kommer for å prate og skravle og høre sin egen stemme. La dem prate - oppfordret hun.
3) Grublerne - de som stiller mer åpne spørsmål. Slike bør Venstre ta på alvor.
4) Plagerne - de som bare kommer for å si at de hater Venstre og det partiet står for.

I mitt foredrag påpekte jeg at Venstre kanskje burde skaffe seg enda flere plagere. Fordi mye av partiets velgerproblem har handlet om at mange liker partiet, men få stemmer på det. Jeg gikk også igjennom historikken ved stortingsvalg, samt pekte på hvor Venstres muligheter ligger.

Etter mitt skjønn har Venstre en kjempemulighet når det gjelder miljø ved dette valget. SVs regjeringsdeltakelse og kompromissing skaper et stort miljørom for partiet som man burde kunne utnytte. Taperscenarioet for Venstre vil være hvis økononomi, eldreomsorg og sysselsetting blir de viktigste sakene og partiet blir helt skviset mellom Ap og Frp ift. å skaffe seg medieoppmerksomhet.

Arne Hjeltnes slet med flyforsinkelser, men han kom inn etter meg. Dessverre fikk jeg ikke hørt hva han sa, fordi jeg skulle rekke landskampen. Man må prioritere de viktige tingene her i livet....

3 kommentarer:

  1. For Venstre sin del så får jeg håpe at Arne Hjeltnes var mer underholdende enn landskampen;)

    Jeg har hørt flere si at Venstre blir mislikt av for få personer, men gjelder det fortsatt? Sponheim er jo kontroversiell og jeg har inntrykk av at Venstre er veldig upopulær blant mange Frp'ere. Og Venstre ønsker jo å være en motpol til Frp i mange spørsmål. Er det gjort noe målinger etter Sponheims knusing av Siv Jensens statsministerdrøm om holdningen til Venstre blant de som ikke sympatiserer med partiet?

    Jeg syns ikke det er spesielt realistisk å tro at miljø blir en stor sak i dette valget, har vi noe tall på hvordan det er i forhold til valget for 2 år siden når miljøspørsmålet virket mye hetere enn i dag. Og det ga jo ikke noe voldsomt løft til Venstre, så tjener egentlig Venstre så mye på miljøspørsmålet?

    Jeg har jo en følelse av at mange er opptatt av miljø, men ikke lar det avgjøre valget av parti.

    Når det prates om Venstre oppmot 9%, så har jeg forstått at optimismen som har vært over flere valg går på at veldig mange har Venstre som andrevalg. Stemmer det og hvordan ser tallene på det ut?

    Håper jeg ikke kommer for sent med spørsmålene, og at du fortsatt er i Venstre-modus;)

    SvarSlett
  2. Tror litt av problemet deres også er at dere ikke tas helt alvorlig. Jeg mener... Sponheim når han sier at hvite ikke skal kunne uttale seg om innvandring.

    Hilsen
    Plager

    SvarSlett
  3. Bigboyen: Ja, i ettertid så angret jeg i grunn en smule. For Hjeltnes kunne umulg ha væt mindre underholdende enn den landskampen...

    Venstre har skaffet seg en del Frp-uvenner i de senere årene, og for borgerlig orienterte velgere som har store problemer med bl.a. Frps innvandrings- og miljøpolitikk, så er nok Venstre blitt stadig mer attratktivt. Altså at det kan være en viss form for borgerlig anti-Frp-stemmegvining på Venstre ute og går.

    Venstre ligger bra oppe når det gjelder hvilket parti velgerne har som nr to eller nr tre. Så hadde vi hatt en ordning der folk fikk stemme på flere partier, så ville Venstre vært langt sterkere. En Respons-måling fra i fjor, viste at hele 10 prosent av velgerne har Venstre som sitt nr. 2 parti: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article2521729.ece

    Jeg har ikke sett noen "hatmålinger" etter Sponheims "Jensen-knusing".

    Jeg har heller ikke 07-tallene for hva velgerne faktisk vektla sterkest ved lokalvalget (valgboken fra det valget er vel snart på vei). Men en måling fra juni 07 http://kjetilloset.tv2blogg.no/article5222.ece
    viste at miljø på langt nær ble så dominerende som det så ut på vinteren/våren: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article289600.ece
    Men jeg tror nok miljø uansett var noe lenger framme i velgernes bevissthet i 07 enn i både 03 og 05 - noe som ganget Venstre. Og du må huske at Venstre ikke hadde strategidimensjonen å spille på ved lokalvalget. Så hvis det var slik, noe jeg antar, at mange borgerlige velgere stemte Venstre av taktiske årsaker i 05, så gjorde egentlig Venstre et strålende lokalvalg i.o.m. at man faktsik greide å holde stillingen fra det det framgangsrike 05-valget.

    Jeg har imidlertid tallene fra 05-valget. Og de viser at skole var nr 1. Deretter fulgte eldreomsorg, skatt, helse, familie, distrikt og miljø - i den rekkefølgen. Miljø var altså nr 7. 8 prosent av velgerne mente da at det var den viktigste (evt. nest viktigste saken), for deres stemmegivning. Kan miljø passere distrikt og kanskje familie, og muligens også skatt og helse (hvis disse sakene parallelt faller ytterligere), så tror jeg som nevnt at det ligger en kjempemulighet for Venstre.

    Anonym plager:
    Du skriver "dere" - bare for å klargjøre så er jeg ikke en del av Venstre, men en frittstående analytiker.
    Når og i hveilken sammenheg har Sponheim hevdet at hvite ikke skal kunne uttale seg om innvandring?

    SvarSlett