onsdag 20. mai 2009

Are Slettan og Sondre Olsen haler innpå

Dag to i kåringen av Norges beste politiske blogger er unnagjort. Godt over 2oo har stemt til nå, og Tore O Sandvik holder fortsatt ledelsen. Men ledelsen hans er skrumpet inn og han utfordres nå særlig av Are Slettan og Sondre Olsen. Også Oddbjørn Evenshaug-fansen har begynt å røre på seg, noe som har ført ham opp til fjerde plass. Kjetil Løset holder femte, knepent foran Knut Johannessen.

Kvinneandelen på min nominasjonsliste er stusselig (3 av 20 - er det virkelig slik at menn lager bedre politiske blogger enn kvinner?). Og både Astrid Meland og Hanne Blåfjelldal sliter foreløpig med å sanke stemmer.

Derimot har noen av Heidi Nordby Lunde sine mange lesere begynt å finne veien til min avstemning, noe som har gitt henne et lite løft etter en treg start. Også Jan Arild Snoen har kunnet notere seg for de ni første stemmene denne dagen.

Nå er det 11 dager igjen. Ikke til jul, men til avstemningsslutt. Det betyr at det er mange dager å mobilisere på...

3 kommentarer:

  1. Var litt skuffet over at du utelot Inga-Marte Thorkildsen. Du kunne f.eks. valgt henne i steden for Heikki Holmås hvis du følte det ville bli for mange SV´ere på lista.

    Tror nok den lista du presenterer avspeiler det faktum at nominasjonakomitéen var en mann ;)

    Dessuten mener jeg hun ville fortjent plass på lista sånn omtrent 1000 ganger mer enn Onar Åm (som jeg ser også har klart å hevde at alle folk med Vigrid-sympatier burde stemme SV for å få gjennomført ideologien sin)

    Astrid Meland tror jeg kanskje ikke oppfattes som politisk nok til å karakteriseres som Norges beste politiske blogger.

    SvarSlett
  2. Thorkildsen lå i vannskorpa, men jeg synes at hun har en litt for kort blogghistorikk. Dessuten synes jeg at Holmås sin blogg er bedre, rett og slett.

    Skal ikke se helt bort i fra at det gammelfeministiske perspektivet "menn velger menn" kan ha hatt en viss forklaringskraft i denne nominasjonsprosessen, selv om jeg hardnakket vil påså at jeg kun har latt innholdet (og ikke kjønn) telle.
    Men mitt inntrykk er like fullt at det finnes langt flere menn enn kvinner med gode politiske blogger.
    Hva mener dere andre om dette?

    SvarSlett
  3. Til Synve: det er ikke først og fremst JEG som har sagt at folk med Vigrid-sympatier burde stemme SV. Det er lederen av Vigrid og ny-nazisten Tore Tvedt som har sagt dette. I intervju med Mina Hadjian har Tvedt sagt at han hater Frp men har stor sans for Kristin Halvorsen og SV, både deres økonomiske politikk (som altså er den som ligger tettest opp til Nazistene) og i Israel-politikken på grunn av dens åpenbare jødefiendtlighet. Jeg kan også legge til at Nazistene var foregangsfigurer innen miljøbevegelsen og dyrevern. Göring erklærte i en radiotale i 1934 at alle som utførte dyreforsøk ville bli kastet i konsentrasjonsleir. Flere av toppene i Nazi-partiet, deriblant Hitler selv, var vegetarianere. Dersom Stalin hadde vært i live i dag ville han omtalt SV som et "høyreekstremt" parti. Hitler ville vært strålende fornøyd med partiet og trolig vært en ivrig SV-velger.

    SvarSlett