lørdag 9. mai 2009

Intervju med generalsekretæren

Jeg er nå installert i bloggerrommet og har fått intervjuavtaler med samlige fem som jeg ville ha tak i (send gjerne flere spørsmål!). Først ut var Høyres generalsekretær Trond Reidar Hole. Mitt utgangspunkt var å få tak på Høyres strategi (Hvis jeg trodde at jeg var en politisk nerd, så rekker jeg nok ikke Hole opp til anklene...).

Hvorfor faller Høyre i stortingsvalgkamp etter stortingsvalgkamp?
- Det blir for enkelt å si, for hver valgkamp lever sitt liv. Det er en organisk skapning. Vi mistet EU-velgere i 1993, vi hadde altfor mange hovedsaker (ni - min anm.) i 1997. I 2001 gjorde vi et godt valg, men fikk god hjelp av andres feilgrep (Aps momsreform, Hagens nedprioriterte skatt). I 2005 var både Frp og Ap dyktigere. Stoltenberg vant fram med sin skatteretorikk om at vi bare ga skattelettelse til de rike, mens Hagens utspill om å trekke sin støtte til Bondevik-regjeringen var ødeleggende for oss. I tillegg manglet vi en statsministerkandidat.

Deres interne analyse viste vel at Høyre framstod som for kaldt og for kalkulatorfokusert i 2005 og at strategien nå er å snakke mer om mennesker. Være varmere. Betyr dette at fokuset på skatt og penger skal tones ned?
- Vi har vedtatt fem hovedsaker i denne valgkampen (skatt, skole, samferdsel, kriminilaitet og helse). Erna plukket i sin landsmøtetale ut tre: skatt, skole og samferdsel.

Undertegnede tolker dette i retning av at Høyre nå smaler inn fokuset sitt (kanskje har man tatt min kritikk til etterretning...)

Da SV vedtok å nedlegge alle privatskoler på sitt landsmøte, så inviterte Redaksjon EN Lars Sponheim og Siv Jensen til å slakte denne politikken. Hvorfor i all verden ble ikke Høyre invitert . hvorfor havner dere så bakpå?
- Vi jobbet som bare rakkern for å få på Ine Marie Eriksen Søreiede, men lyktes ikke. Våre tall viser at Høyre i denne peridoen er noe underrepresentert i TV-debattene. Samtidig var vi overrepresentert da vi satt i regjering.

Henger det sammen med at andre partier (les Frp) er dyktigere på "onliners" og har en retorikk og et budskap som passer bedre inn i det tabloide formatet?
- Ja, her kan det være en sammenheng. Høyre kan aldri bli et populistisk parti (les Frp). Men vi kan bli dytkigere på retorikken. Og dyktigere på å spissformulere oss.


I tillegg sa Hole en masse interessant, under forutsetning av at det var off-record. Jeg velger å ta hensyn til det her, men ser ikke bort i fra at jeg kommer grundigere tilbake til en del av dette i kommende analyser både på Minerva og andre steder.


Og nå står Monica Mæland for tur. Da må vi snakke litt om Frp....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar