tirsdag 28. desember 2010

Mitt bloggliv. Hvem er du?

Du som er så bra til å skrive - hvorfor har du ikke en blogg? Det spørsmålet fikk jeg fra en bekjent for om lag tre år siden. Ja, hvorfor ikke, tenkte jeg. Blogging hadde på det tidspunktet begynt å bre om seg.

Og jeg opprettet like godt to blogger for å teste ut om dette kunne være noe for meg. En på VGs plattform og en på Dagbladets. Smigrende nok ble opptil flere av de bloggpostene jeg la ut hos Dagbladet brukt som en slags "teaser" på førstesiden, noe som ga meg hundrevis og tusenvis av lesere. Noen av dem la også igjen kommentarer - på det meste fikk jeg rundt 200 kommentarer.

Etterhvert ramlet følgende tanke ned hos meg: Hvorfor skrive gratis for Norges største medier og gi dem innhold? Jo mer jeg tenkte på dette, jo klarere ble det for meg at jeg burde ha min egen plattform i stedet.

Det var bakgrunnen for at jeg for snart to år siden opprettet denne bloggen. Det betydde samtidig at jeg mistet de leserne som særlig Dagbladet hadde gitt meg pga. profileringen. En leserskare måtte derfor bygges opp på nytt. Timingen hva gjelder opprettelsen var imidlertid god all den tid det var i starten av valgåret 2009.

Etter hvert som  jeg la ut diverse analyser av det politiske bildet i Norge, så merket jeg en tiltagende interesse for hva jeg holdt på meg. Lesertallet økte og økte og toppet på et par tusen valgnatten pga denne lille bloggposten. Ut i fra statistikken å bedømme, så var mellom 300 og 500 lesere innom bloggen jevnlig (daglig/ukentlig) mot slutten av 2009. I tillegg til en del tusen mer sporadisk.

I år har jeg dempet bloggfrekvensen her. Årsaken til det er tredelt. For det første at jeg takket ja til tilbudet fra Aftenposten om å blogge fra deres plattform (jeg vet.. det kan virke som et vinglete valg. Men lysten til å nå ut til større leserskarer er der fortsatt). For det andre at 2010 har vært et mellomår hva gjelder norske valg. Og for det tredje at jeg er hjemme med min snart to år gamle sønn på dagtid (og han er ikke så glad i at pappa blogger...).

Det har også resultert i at jeg har mistet noen lesere, så pt. er vi stort sett en kjerne på ca 200 personer som vanker her jevnlig. I tillegg har VG valgt å bruke to av mine siste innlegg på sin front, noe som ga meg ca 3 000 sporadiske lesere. Dessuten er det en god del slengere innom utenom dette.

Det er denne kjernen som jeg i grunn har lyst til å bli enda bedre kjent med. Noen av dere har jeg truffet IRL (som det vel heter fortsatt?). Noen vet jeg, i alle fall sånn virtuelt sett, hvem er. Men de fleste av  dere vet jeg lite om. Derfor tenkte jeg at du som er fast leser av denne bloggen, hvis du har lyst, kan legge inn en aldri så liten presentasjon av deg selv (åpent eller anonymt) i kommentarfeltet der du også skriver noen ord om hvorfor du er innom her (ros...) og hva som skal til for at du, og kanskje flere med deg, stikker innom enda oftere i 2011 (ris...)

Dermed gis mine lesere også en bra sjanse til å bli en smule kjent med hverandre. Du skal jammen se at vi er en bra gjeng! Denne blogger lover i alle fall å komme sterkt igjen i valgåret 2011.

Godt og tidvis substansielt nytt år til dere alle!

4 kommentarer:

  1. Heisann Svein Tore,

    jeg er en regelmessig leser av det du skriver, enten det er her eller der (på nett (Twitter, Facebook, blogg eller i aviser). Av en eller merkelig grunn så har jeg ofte sammenfallende tanker og analyser rundt det politiske liv i Norge - kanskje derfor jeg liker å lese det du skriver.

    Jeg er et politisk dyr som interesserer meg for alt som "smaker" av politikk.

    Som lokalpolitiker for Venstre i Sigdal, Buskerud engasjerer jeg meg i det lokale - Venstre forøvrig interesserer meg lite. Jeg har vært aktiv i Fremskrittspartiet fra 1985-1990 og betegner meg selv som libertarianer av den klassiske sorten.

    Jeg blogger selv også - på http://www.runenikolaisen.com, men det blir mest om dill og dall.

    SvarSlett
  2. Hei Svein Tore.

    Jeg er leder av Høyre i din og min hjemkommune Ullensaker.

    Du har startet en god blogg som jeg følger regelmessig og hvor jeg synes du tar opp viktige og timingmessig riktig temaer/analyser.

    Jeg har glede av å følge det du skriver.
    Noen analyser er jeg enig med deg i, mens andre analyser er jeg mer uenig med deg i.

    Jeg håper du fortsetter denne bloggen og jeg vil gjerne ha lokale resultater presentert her også.

    Ønsker deg et helsegodt nytt år.

    Tim Holmvik, Jessheim

    SvarSlett
  3. Hei
    Jeg er Mia. "Håper du fortsetter å stikke innom her etter jul"
    -skrev du som svar på mitt innlegg den 22/12.

    Så her er jeg, den første til å skrive på bloggen din i 2011 -og ønske deg Godt Nytt år her jeg sitter henslengt og roer meg ned etter nyttårsfeiringen -etter å ha vært innom noen nettaviser.
    Jeg er regelmessig innom bloggen din for å holde meg oppdatert innen politikk. Du tar opp ting i tiden. -Samtidig synes jeg det er fint når du sper på med private ting slik at vi blir litt kjent med deg også. (Sønn-prioritering-lese Ole Brum osv.) Er nemlig veldig opptatt av at pappaene stiller opp for sine barn. Derfor gleder det mitt hjerte med små pappahistorier.
    Hører hjemme på høyre siden, ikke politisk aktiv. Er "kvinnen i gata" som prøver å følge med i tiden. Håper du fortsetter å bloggingen. De søte små legger seg jo før pappaen sin.... og har kanskje en middagslur også ;-)

    SvarSlett
  4. Hei og godt nytt år, Svein Tore.
    Jeg er en tysk student i Sammenliknende Politikk ved UiB. Jeg oppdaget bloggen din gjennom en oppgave jeg måtte skrive om Krf og har siden vært ivrig leser og kommentator på innleggene dine. Jeg er ikke enig i alle dine synspunkter, men de er oftest veldig saklige, velinformerte og nyanserte, noe jeg av og til savner i norske media.

    Lykke til med bloggingen og pappaperm i 2011!

    SvarSlett