onsdag 18. februar 2009

Lokalaviser

Jeg var en tur i Askim i dag. For første gang i hele mitt liv. Sannelig på tide. Noen metropol er det ikke, men et typisk norsk tettsted. I hjertet av dette tettstedet kommer lokalavisen Smaaleneene ut. Så utrolig viktig slike lokalaviser er!

Vi ble enige om et valgsamarbeid - redaktøren og jeg. Månedlig vil jeg derfor lage valgprognoser og Østfoldanalyser for Smaalenenes lesere. Lesere som i hovedsak befinner seg i Askim, Mysen, Trøgstad, Rømskog, Eidsberg, Skiptvet og Hobøl.

Det er mange slike lokalaviser rundt omkring i landet vårt. Og det slo meg i dag - hva hadde samfunnet vært uten? Lokalaviser utgjør en fin motvekt til alle nyhetene med negativt fortegn som riksemedier bruker spalteplass på. Lokalaviser heier på lokalsamfunnet. OK - kanskje litt for ukritisk noen ganger.

Men uten lokalviser hadde mediesamfunnet vært fattigere. Uendelig mye fattigere. Derfor er det gledelig å registrere at lokalviser stort sett klarer seg godt i den vanskelige tiden vi er inne i nå.

1 kommentar: