torsdag 18. juni 2015

Borgerlig valgseier i Danmark?

Lars Løkke Rasmussen (V). Taper valget,
vinner regjeringsmakten?
Valgdag i Danmark i dag. De borgerlige har et lite overtak.

Nå er den korte, danske valgkampen slutt og tiden er inne for at velgerne skal få si sitt.

I starten av valgkampen gikk jeg igjennom partiene og stillingen på målingene. Har valgkampen beveget opinionen?

I tabellen nedenfor har jeg sammenlignet tre dager; en dag i starten av valgkampen, en omtrent på midten og en mot slutten.




Det første som slår meg når jeg studerer tallene, er hvor stabilt opinionsmønsteret er. Valgkampen har forløpt uten store hendelser av noe slag, og velgerne sier omtrent det samme til målebyråene nå som for et par uker siden.

To små tendenser
Det er dog antydning til to små tendenser; på venstresiden har Sosialdemokratene falt et drøyt prosentpoeng, omtrent det samme som det nye partiet Alternativet har steget. På høyresiden har Dansk Folkeparti falt nesten ett prosentpoeng, omtrent det samme som Liberal Allianse har steget. I sum er blokkstillingen dønn stabil på 50,5 - 49,5 i borgerlig favør.      

Når jeg regner om prosent til mandater får jeg 88 borgerlige og 87 rødgrønne. Da er de fire mandatene fra hhv Grønland og Færøyene holdt utenom. Dette er valgkretser som ikke måles, og derfor må vi basere forhåndsprediksjon herfra på antagelser. Det er dog ventet at utfallet på Grønland vil bli 2-0 til røde og 1-1 på Færøyene. I så fall blir det totalt sett 90-89 til de røde. Men 1-1 også på Grønland kan ikke utelukkes.    

Alternativet overmålt og Venstre undermålt?
Valget ser altså ut til å bli ekstremt jevnt, hva usikre velgere bestemmer seg for i dag, vil avgjøre. Jeg heller dog i mot at det ikke vil bli fullt så jevnt som det nå ser ut og tror det blir borgerlig valgseier, av to hovedårsaker: Venstre har trolig den største stemmereserven. I dag kan spørsmålet om regjeringsmakt bli avgjørende for at en del gjerdesittere, når det kommer til stykket, tross alt vender seg til det største opposisjonspartiet som beste garantist for å få et styringsdyktig alternativ til dagens sosialdemokratisk ledede regjering på beina. Husk også at Venstre ble kraftig undermålt ved forrige valg.

Jeg er dernest usikker på om Alternativet virkelig vil få 5 prosent av stemmene slik de i dag ligger an til. De har en del unge og usikre velgere blant sympatisørene sine, og det er ikke gitt at de faktisk vil gå å stemme på et nytt parti valgdagen. Oddsen på Venstre-leder Lars Løkke  Rasmussen er noe fallende hos bookmakerne og er nå nede i sjiktet 1,6-1,7 mot 2,2-2,3 for statsminster Helle Thorning Schmidt. Ofte gir bettingmarkedet en meget god pekepinn på resultatet.    

Tips: 91-88 borgerlig
Basert på situasjonen på målingene og antagelsen om en liten borgerlig bris på valgdagen, så ser mitt forhåndstips slik ut. Her har jeg også sammenlignet et eventuelt slikt valgutfall med valget i 2011.







I prosenter får jeg 52-48 til borgerlig blokk. Når jeg regner om til mandater, blir utfallet 91-88 i borgerlig favør. I så fall blir det maktskifte med Lars Løkke Rasmussen som ny statsminister.

Partimessig ser valget ut til å få fire vinnere: Alternativet, Dansk Folkeparti, Liberal Allianse og Enhetslisten. Og fire tapere: Sosialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Venstre og Konservative.

Godt valg, Danmark!

   

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar