Den nye valgloven har gjort det mye vanskeligere
for små partier å stille til valg.
På et ekstraordinært landsmøte i Liberalistene forrige helg stemte 51 av 52 møtedeltakere for nedleggelse av partiet som ble dannet i 2014. Vedtaket ble begrunnet med at den nye Valgloven har gjort det for krevende for dem å stille til valg.
Hva består egentlig denne lovendringen i?
Dette er analysebrev nr 36 i 2024. Du kan abonnere på analysebrevene mine ved å Vippse 500 kr til 92237487. Abonnenter gjør det mulig å lage mer innhold.
Valglovutvalgets
innstramningsforslag
I NOU 2020: 6
– Frie og hemmelige valg – ny valglov, heter det i kap. 13 om den gamle
ordningen:
Ved
stortings- og fylkestingsvalg skal listeforslaget være underskrevet av minst
500 personer med stemmerett i valgdistriktet ved det aktuelle valget, jf.
valgloven § 6-3 andre ledd bokstav a.
Under «Utvalgets vurdering»
sies det at:
Utvalget mener et minstekrav til antall underskrifter for å stille liste ved
stortingsvalg og fylkestingsvalg bør differensieres slik at kravet beregnes ut
fra en andel av de stemmeberettigede i valgdistriktet, istedenfor at det
baseres på et fast tall. Dette vil gi et mer rettferdig krav for alle som
stiller liste, uavhengig av størrelsen på valgdistriktet de stiller liste i.
Utvalgets flertall (Anundsen,
Christensen, Giertsen, Grimsrud, Hagen, Hoff, Holmøyvik, Røhnebæk, Storberget,
Strømmen, Tørresdal, Aardal og Aarnes) mener
kravet bør settes til én prosent av de stemmeberettigede ved forrige valg.
Dette vil i praksis øke kravet til antall underskrifter. Disse medlemmene viser
til at Veneziakommisjonen i «Code of Good Practice in Electoral Matters»
anbefaler at loven ikke pålegger listeforslagene å ha underskrifter fra mer enn
én prosent av velgerne i valgdistriktet. Begrunnelsen er at det sikrer at
loven ikke hindrer noen partier eller kandidater fra å stille til valg.
Utvalgets mindretall (Holmås, Høgestøl, Nygreen, Stokstad
og Aatlo) mener kravet heller bør settes
til 0,5 prosent av de stemmeberettigede ved forrige valg. Dette vil også
medføre en økning fra dagens krav for de fleste valgdistriktene, men likevel
sikre at partier og grupper som ønsker å stille liste, har mulighet til å oppnå
kravet uten altfor store omkostninger.
Mer rettferdighet?
Begrunnelsen fra
Valglovutvalget for forslaget var altså å øke rettferdigheten. En prosentandel
pr. valgdistrikt ble oppfattet som mer rettferdig enn ordningen med et
minimumstall på 500. Men når flertallet foreslår at 1 prosent av de
stemmeberettigede skal være det nye kravet, så innebærer det konkret at man øker kravet til underskrifter i samtlige valgdistrikt. Og man øker det
svært mye.
Under finner du en tabell
som viser antallet stemmeberettigede pr valgkrets i 2021, hvor mange
underskrifter som trengs og hvor mange folk de anslagsvis må spørre.
Valgkrets |
Stemmeb.
2021 |
Underskrifter |
Må
spørre (anslag) |
Oslo |
485
801 |
4
858 |
48
580 |
Akershus |
471
262 |
4
713 |
47
126 |
Hordaland |
382
372 |
3
824 |
38
237 |
Rogaland |
333
528 |
3
335 |
33
353 |
Sør-Trøndelag |
247
589 |
2
476 |
24
759 |
Østfold |
224
004 |
2
240 |
22
400 |
Møre
og Romsdal |
192
416 |
1
924 |
19
242 |
Buskerud |
191
682 |
1
917 |
19
168 |
Vestfold |
182
992 |
1
830 |
18
299 |
Nordland |
182
097 |
1
821 |
18
210 |
Hedmark |
152
259 |
1
526 |
15
226 |
Vest-Agder |
137
484 |
1
375 |
13
750 |
Oppland |
132
395 |
1
324 |
13
240 |
Telemark |
130
960 |
1
310 |
13
010 |
Troms |
124
791 |
1
248 |
12
479 |
Nord-Trøndelag |
100
649 |
1
006 |
10
065 |
Aust-Agder |
87
312 |
873 |
8
731 |
Sogn
og Fjordane |
78
297 |
783 |
7
830 |
Finnmark |
54
617 |
546 |
5
462 |
Firedobling av underskriftkravet
En prosent av de stemmeberettigede i
Finnmark utgjør 546 underskrifter. I Oslo kreves det hele 4 858 underskrifter.
Skal et parti som oppnådde under 5 000 stemmer i 2021 stille liste i hele
landet, så må det samle inn nærmere 40 000 underskrifter. Før endringen i
Valgloven var det nok å samle snaut 9 500. Reelt innebærer dermed forslaget i
snitt over en firedobling av
underskriftkravet. I Oslo og Akershus er det faktisk snakk om nesten tidobling.
For hver underskrift et lite parti får, så viser erfaringene at de må spørre
ca. ti mennesker. Altså må de spørre rundt 400 000 mennesker for å få de
40 000 underskriftene de trenger for å være landsomfattende. Dette
innebærer et betydelig arbeid for små partier med lite ressurser, og her er det
forståelig at flere enn Liberalistene kan komme til å gi opp.
Lite debatt. Kun V, R, MDG og P i mot
Det
var ikke Valglovutvalget som vedtok endringene i Valgloven. Det var selvsagt
Stortinget. Regjeringen, v/Kommunaldepartementet, skrev i sitt forberedende
dokument, Prop
45 L
(2022-23) i kap. 19, rett ut at:
Departementet
støtter utvalget i at kravet til antall underskrifter på listeforslag ved
stortingsvalg og fylkestingsvalg bør økes, da det i dag etter departementets
vurdering er for enkelt å stille liste. Dette ser en blant annet ved at mange
lister får svært få stemmer ved valget.
Da forslaget var oppe til behandling i Stortinget, 6. juni 2023, nevnte
saksordfører Svein Harberg (H) endringen kort i sitt hovedinnlegg. Jeg finner ingen diskusjon om dette i stortingsdebatten,
men Rødt og Venstre foreslo at kravet i stedet skulle være 0,5 prosent av de
stemmeberettigede, i tråd med mindretallet i Valglovutvalget. Av voteringsoversikten framgår det at hele 90 stemte for 1 prosent, mens kun 10
representanter stemte for 0,5 prosent. I tillegg til V og R, stemte også MDG og
Pasientfokus i mot.
En storkoalisjon bestående av Ap, H, Frp, Sp,
SV og KrF vedtok altså det nye 1-prosent-kravet.
Det
nye systemet ville stoppet MDG?
11 av de 26 partiene som stilte til valg i 2021 fikk
ikke over 5 000 stemmer på landsbasis. Deriblant Pasientfokus,
Liberalistene, FNB og Piratpartiet.
Det tar tid å bygge opp landsomfattende partier. Miljøpartiet
De Grønne er et godt eksempel i så måte. Partiet fikk langt under 5 000 stemmer
i sin startfase på 90-tallet. Og oppnådde ved 2005-valget kun 3652 stemmer. Med
dagens system så er det slett ikke utenkelig at de ville gitt opp.
En av de fremste styrkene i Norge har vært at vi har evnet å endre valgsystemet
vårt i pakt med samfunnsutviklingen og endringer i velgerstrømninger. Endringen
fra flertallsvalg til forholdstallsvalg i 1919 ga Ap mulighet for å vokse fram
og bli en viktig, politisk kraft - i kjølvannet av både industrialisering og
økende arbeidsklasse. Høyre og Venstre kunne ha tviholdt på sin makt ved å beholde
favoriseringen av dem selv som det gamle systemet ga, men fortjener honnør for
at de evnet å tenke prinsipielt, forstå samfunnsutviklingen og se ut over sin egen
vinning.
Forholdsprinsippet, i kombinasjon med at man har gjort det forholdsvis
overkommelig å etablere nye partier som kan stille til valg, har senere gitt
partier som Sp, KrF, SV, Frp, R og MDG Frp mulighet for å vokse fram. Det har
ført til et partisystem her til lands som er langt bedre og mye mer i pakt med
velgerne enn hva vi f eks ser i land som USA og Storbritannia der de styrende
partiene velger å klamre seg til makten ved å tviholde på et avleggs system.
Utilsiktede eller ønskede virkninger?
Spørsmålet som nå kan stilles, er om Valglovutvlaget, og deretter regjering og til
slutt et bredt stortingsflertall, her har initiert og vedtatt et system med
utilsiktede og urimelige virkninger. Eller om man bevisst har søkt å stikke
kjepper i hjulene for de små og favorisere de store og at vi nå ser de konsekvensene
som de har ønsket seg.
Denne endringen i valgloven vår har foregått uten
særlig grad av debatt. Og det har stort sett gått under radaren i mediebildet.
Tiden er derfor nå inne for å få dette opp på dagsorden.
Dagens analysebrev er et bidrag til det.
Dette var analysebrev nr 36 i 2024. Du kan abonnere på analysebrevene mine ved å Vippse 500 kr til 92237487. Abonnenter gjør det mulig å lage mer innhold.